blog

Van de Winkelvloer: Vrijheid blijheid

Retailing 725

In zijn column Van de Winkelvloer in Tweewieler mei schrijft ondernemer en fietsretailer Eugen Uppelschoten over (on)voorwaardelijke vrijheid. Voelt de klant nog de vrijheid om u de koop te gunnen? Of wordt hij zodanig beïnvloed door andere kanalen dat hij die vrijheid misschien niet meer voelt?

Van de Winkelvloer: Vrijheid blijheid
Uitdragen dat iets dat voorheen gratis was, nu geld kost, is knap ingewikkeld, vindt Eugen.

‘Onze bedrijfscultuur is er één van vrijheid blijheid. We gunnen de fietser van alles en vervolgens hopen we dat die fietser ons de koop gunt. Een soort van wederkerigheid die heel bepalend is voor de sfeer in de winkel. Een principe waar we ons heel senang bij voelen.

Nu weten we allemaal dat bovenstaande niet meer de gewoonste zaak van de wereld is. De koop wordt ons steeds vaker niet gegund omdat de spullen elders veel goedkoper zijn. En dus moeten we kritisch zijn op wat we gratis doen en kijken welke werkzaamheden we ‘te gelde’ kunnen maken. Op zich is dat niet zo ingewikkeld.

Echter om uit te dragen dat iets dat voorheen gratis was nu geld kost, vind ik een stuk ingewikkelder. Er heerst namelijk bij de fietser een soort van vanzelfsprekendheid over onze gratis service. Daaraan tornen doet al snel inbreuk op de prettige sfeer. En dus zoeken we naar vormen om handig te communiceren zodat deze verandering niet ten koste gaat van ons goede gastheerschap. We willen de fietser niet de winkel uit jagen. Hij of zij moet zich nog steeds 100% welkom voelen.

Vrijheid blijheid en dan niet meer onvoorwaardelijk. Best een uitdaging.’

Eugen Uppelschoten, Bikeshop Amersfoort

Reageer op dit artikel