blog

Van de Winkelvloer: Winkel anno 2020?

Retailing

Eugen Uppelschoten gaat in zijn maandelijkse column Van de Winkelvloer in op de toekomst. Hij vraagt zich af: ‘Hoe zal de relatie met uw klant zijn in 2020?’

Van de Winkelvloer: Winkel anno 2020?
Eugen Uppelschoten: 'We moesten alle zeilen bijzetten om alle klanten naar tevredenheid te bedienen. Als ik terugkijk naar de omzet van de afgelopen periode, dan valt die tegen gezien de drukte die we ervoeren.'

‘Loopt de klant nog gewoon vrij uw winkel in en uit? Krijgt deze nog steeds gratis advies van u? Zit gratis nazorg nog steeds bij de prijs inbegrepen? Kunt u dat alles dan nog steeds financieren met de marge die u op de verkoop van producten maakt? Verkoopt u überhaupt nog spullen of repareert u alleen nog maar?

Misschien wordt u op de winkelvloer tegen die tijd gesponsord door leveranciers die graag willen dat u consumenten in de gelegenheid stelt om hun producten te kunnen zien, voelen en uitproberen? Of wellicht zet u een kassa bij de voordeur en gaat u entree heffen? Gaat u mensen laten betalen voor een advies consult dat weer in mindering gebracht wordt als men het product aanschaft? Of wordt u een soort club, of vereniging met leden die gebruik maken van uw producten en diensten?

De enige waarheid die betrekking heeft op het voorspellen van de toekomst is dat de toekomst niet te voorspellen is. Toch is het interessant om uzelf af te vragen hoe de toekomst er uit zal zien. Het dwingt u te zien wat er nu is. En dat is misschien wel het allerbelangrijkste. In staat zijn om te zien wat er nu is. De tijdgeest vangen en begrijpen. Op basis daarvan kunt u plannen maken voor die toekomst.

Vraag vooral uw leveranciers, medewerkers en klanten hoe zij de toekomst zien. U kunt elkaar ermee verrijken en u weet gelijk of u op één lijn zit of niet. En dat is wel zo prettig om te weten.’

Reageer op dit artikel