blog

5 manieren om 50-plussers naar uw website te lokken

Retailing

Dat je via internet vijftigplussers kunt bereiken, is inmiddels bekend. Hóe je dat het beste kunt doen, is voor veel ondernemers nog de vraag. In zijn weblog noemt Joop Koopman van Route 50Plus vijf manieren.

5 manieren om 50-plussers naar uw website te lokken
Foto: Marcel Antonisse (ANP)

Joop Koopman baseert zich in zijn weblog op de bevindingen van de Amerikaan Jim Gilmartin, chef van het marketingadviesbureau Coming of Age in Chicago (VS).

Hou het eenvoudig
Het belang van eenvoud en doelgerichtheid kan niet worden onderschat. Veel sites starten automatisch een video of animatie zodra een bezoeker binnenkomt. Al die toeters en bellen – advertenties meegerekend – werken averechts bij oudere surfers. 



Door die toeters en bellen haken oudere bezoekers vaak af in de eerste  – kritieke – drie seconden. Geef mensen de keuze om een video te laten spelen of niet, luidt het advies. Een simpele formule heeft daarnaast het voordeel dat een site beter functioneert in de overgang van pc naar smartphone, iPad of ander tablet.

Duidelijke taal
Niet alleen voor vijftigplussers, maar voor alle bezoekers is het belangrijk dat de taal gemakkelijk te begrijpen is en zo min mogelijk ‘jargon’ bevat. Maak consumenten wegwijs wat betreft de functionaliteit van de site en de zogenoemde ‘call to action’, bijvoorbeeld het aanvragen van een monster of het uitprinten van een voordeelbon of kortingscode.

Volgens Gilmartin is het essentieel voor een site om prominent een blog te laten zien. Blogs zorgen voor achtergrond en diepgang, of het nu over een product, een service of een liefdadigheidsproject gaat. Blogs benadrukken de geloofwaardigheid, en dat is voor boomers heel belangrijk in het maken van keuzes. Op de lange duur geeft een blog de consument een goede indruk van waar een product of merk voor staat.

Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief met links naar de nieuwste blogs vormt hierop een goede aanvulling. Ook hier geldt het motto: mik op eenvoud, maak het abonneren makkelijk en stel geen onnodige, irritante vragen (zoals hoe oud iemand is of wat voor functie hij heeft).

Ten slotte krijgen de makers van websites het advies om het heel makkelijk te maken voor bezoekers om het webadres te delen met vrienden en bekenden. Dit kan het makkelijkst via sociale-media-knoppen, waarmee de consument de website met een simpele klik kan aanbevelen op Facebook of via Twitter. Dit is in het bijzonder interessant voor boomers die veel waarde hechten aan de meningen van hun leeftijdgenoten.

Reageer op dit artikel