blog

Zijn grote afnemers belangrijk?

Retailing

Een handvol handelaren in waren zorgt constant voor onrust. Zorgzame trouwe dealers worden gekoesterd, maar 500 eenheden op 1 factuur is gewoon goede handel.

Een handvol handelaren in waren zorgt constant voor onrust.Zorgzame trouwe dealers worden gekoesterd, maar 500 eenheden op 1 factuur is gewoon goede handel.
Elk fietsmerk heeft eigen oplossingen. De een schermt met leveringsplicht, de ander levert gewoon alleen aan echte dealers. De een wappert met dealercontracten en belooft exclusiviteit, de ander levert een deel van de collectie aan geselecteerde dealers. De een maakt exclusieve internetmodellen, de ander kan het niet schelen. De, aan de dealer, loyale vertegenwoordiger  komt regelmatig klem, de  omzetminnende aandeelhouder  heeft overal lak aan.  In elk geval drie grootverkopers zijn goed voor vele tienduizenden stuks populaire modellen,  het fijnmazige dealerbestand  heeft het nakijken.
De kleinere spelers bieden steeds onwaarschijnlijkere inruilprijzen om in de race te blijven en benadelen daarmee, ongewild, zichzelf en anderen. De hoeveelheid occasions bereikt een grens.
Waarom kunnen Bose en Apple het wel?
Formules zoals BonusBikes blijken na een paar jaar, zoals ik meteen wist,  tamelijk nutteloos. Nu  stagneert de aanmaak en levering van eigen-merk en  kunnen advocaten  al weer  aan het werk. Dan maar ook merkfietsen tegen bonusprijzen verkopen?

Hoe verder?

Graag veel korte, fatsoenlijke en leerzame bijdragen.

Ron Haker
 

Reageer op dit artikel