artikel

Winkel van de toekomst

Retailing 735

Volgens onderzoek vindt 92 procent van de luxeverkopen nog altijd in fysieke winkels plaats. In 2025 zal dat, ondanks de verdere groei van online, nog altijd 75 procent zijn. In de modesector is onderzocht hoe er in de fysieke winkels relevante data kan worden verzameld. Hiermee worden de online en fysieke wereld met elkaar verbonden.

Winkel van de toekomst
Het winkelen van de Toekomst: bij het trainingstraject Grip op je Tweewielerwinkel worden de deelnemers rondgeleid in The Loop, het kenniscentrum op gebied van retailtechnologie. Foto redactie Tweewieler

Een onderneming die daar ver in is, is Farfetch (luxe modeartikelen). Farfetch heeft een totaaloplossing voor luxeretailers ontwikkeld waarbij de online en fysieke wereld verbonden worden. Het concept wordt later dit jaar in zijn winkel Browns in Londen geïntroduceerd, evenals in de flagshipstore van Thom Browne in New York. Topman José Neves: “Retailers moeten vandaag de dag een manier vinden om informatie over hun klanten, klantdata, te verzamelen als ze in de winkel zijn, net als ze data verzamelen uit online zoekopdrachten.”

Online en fysieke wereld verbinden

In de ‘Store of the Future’-oplossing is onder meer plek voor een scanner die klanten in staat stelt ‘in te loggen’ met hun smartphone als ze de winkel ingaan. Daardoor kan de winkelmedewerker zijn profiel zien, met onder meer eerder gekochte items en een wensenlijst. Verder is het kledingrek zo ontworpen dat geregistreerd wordt welke items worden opgepakt, waarbij de klant ze in de app naar een wensenlijst kan swipen. Slimme spiegels in de winkel maken het mogelijk om door zowel het aanbod in de winkels als op het internet te zoeken. (Bron: RetailNews/Bloomberg)

Klantdata verzamelen

Bij het trainingstraject Grip op je Tweewielerwinkel worden de deelnemers rondgeleid in The Loop, het kenniscentrum op gebied van retailtechnologie. Retail gaat immers al lang niet meer over de fysieke winkel, maar is omnichannel geworden waarbij de consument bepaalt waar, wanneer en hoe hij zijn spullen koopt. Als retailer kun je slim gebruikmaken van omnichannel, en daarmee inspelen op de beleving van de klant en je relatie met die klant. The Loop biedt een levensechte simulatie van het winkelen van de toekomst in de vorm van een ‘reis’ door een nieuwe retailomgeving waarin de stappen die de klant neemt tijdens zijn aankoopproces tastbaar en visueel te zien zijn.

Welke reis maakt de potentiële klant?

De vraag die je je als retailer moet stellen is: Hoe beweegt de consument zich door het retaillandschap? De huiskamer staat inmiddels in contact met de hele wereld, connectiviteit is hierbij het kernbegrip. Een voorbeeld van connectiviteit: bij lingerieketen Hunkemöller kun je online een winkelmand met producten reserveren. In de winkel staat deze dan klaar om te passen. Tegenwoordig worden veel apps ontwikkeld, bijvoorbeeld om een fiets in te scannen waarna de app je toont waar deze fiets te koop is. Apps zijn voor een winkel (te) duur om te laten ontwikkelen, hier zijn platforms voor nodig.

Nieuwe technologieën

  • Indoor gps. De ‘winkel’ communiceert met de klant en leidt deze naar producten die hem interesseren. Dit verbetert de klantervaring.
  • Mobile mirror. Via een app kan deze intelligente spiegel de klant in een nieuwe outfit filmen. Deze film stuurt de klant vervolgens naar zijn vrienden. Zo krijgt hij direct feed back of hij dit setje wel of niet moet aanschaffen.
  • Intelligent label. Speciaal interactief label aan kleding dat met de klant communiceert en suggesties geeft over wat er goed past bij het artikel dat hij heeft gepakt en waar dit in de winkel ligt.
  • 3D-printing. In de (verre) toekomst? Een eigen 3D-printer in de winkel. De ontwikkelingen op het gebied van 3Dprinting gaan razend snel en deze toepassing gaat inzetbaar worden voor 100 procent gepersonaliseerde artikelen zoals schoenen, brillen… en in de toekomst ook fietsen?
  • 3D-presentatie interactief. Een prachtige in een glazen piramide geprojecteerde 3D-presentatie van winkelartikelen. Door verbinding te maken met je smartphone, kun je het object 360 graden laten roteren en bovendien customizen met kleurtjes.

Het kennisdossier Grip op je Tweewielerwinkel is te downloaden via de webshop.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels