artikel

Gazelle gaat meer doen met minder dealers

Retailing 1741

Gazelle heeft tot aan 2020 een nieuwe dealernetwerkstrategie bepaald. Doel is een kleiner en kwalitatief hoogstaand dealernetwerk.

Gazelle gaat meer doen met minder dealers
Huub Lamers: “Gazelle zorgt voor traffic naar de fietsenwinkel. Het zijn gewoon goede fietsen.”

We kiezen 100% voor het retailkanaal, on- en offline. In nauwe samenwerking met de dealer. Directe afleveringen aan consumenten is voor ons een ‘no go’,” zegt algemeen directeur van Gazelle Huub Lamers. Tweewieler sprak met Huub Lamers en commercieel directeur van Gazelle Ferdi Ertekin over de retail en de veranderende markt.

Per 1 oktober 2015 ben je algemeen directeur Gazelle. Om de sector te leren kennen, heb je dealers bezocht, wat erg is gewaardeerd. Hoe heb je het ervaren?

Lamers: “Om te inventariseren waar de behoeften en pijnpunten voor onze dealers liggen, houden we jaarlijks dealersessies door heel Nederland. Wat je daar ziet, is dat ondernemers heel realistisch zijn en de wereld om hen heen goed begrijpen. We ontvangen veel waardering vanuit de dealers voor deze directe betrokkenheid. Natuurlijk komen we tijdens de sessies ondernemers tegen die zaken anders zien. Maar de dealersessies zijn er juist voor om naar hen te luisteren en de samenwerking met de dealers te intensiveren. Met hun knelpunten gaan we zoveel mogelijk aan de slag.”

Wat zijn leerpunten uit deze sessies?

Lamers: “Voor mij was absoluut een leerpunt dat er nog weinig kennis in het fietsretailkanaal was over internet.”
Ertekin: “Een leerpunt uit de sessies was bijvoorbeeld dat men de afrekening achteraf van de korting op basis van kpi’s ingewikkeld en onduidelijk vond. Dat hebben we ons ter harte genomen en per 1 januari 2018 wordt de kpi-korting direct als marge op factuur uitgekeerd.”

Wat de klant wil, is leidend. In het voorjaar van 2018 zullen we deze boodschap weer uitleggen aan onze dealers.

Waar heeft de dealer behoefte aan?

Lamers: “Vooral aan duidelijkheid, er is veel onzekerheid bij de retail. We hebben vanaf 2013 een strategie neergezet met een selectief distributiebeleid. Die strategie voeren we uit. We zijn daar open en transparant over.”

Ertekin: “We hebben nog niet alles helemaal perfect ingericht voor de dealer, maar we zijn snel bezig om de verbeterpunten te realiseren. Zoals de dealerportal en het customer service center. Ook de garantieafhandeling is sterk verbeterd.”

Internet speelt in toenemende mate een rol in de fietsensector, en er komen veel nieuwe merken bij, met name voor elektrische fietsen. Wat maakt Gazelle tot A-merk voor de dealer?

Lamers: “Gazelle zorgt voor traffic naar de fietsenwinkel. Het zijn gewoon goede fietsen. Wat internet betreft, het is niet meer weg te denken. Dus laten we het internet voor ons werken, niet tegen ons. Door een goede Gazelle consumentenportal in te richten en social media acties die veel mensen bereiken.
Ertekin: “We zorgen dat we consistent op internet aanwezig zijn en dat we met de productdifferentiatie in onze distributiekanalen aan de wensen van de consument tegemoetkomen. Wat de klant wil, is leidend. In het voorjaar van 2018 zullen we deze boodschap weer uitleggen aan onze dealers.”

Lees het volledige interview met Huub Lamers en Ferdi Ertekin in het novembernummer van Tweewieler. Bent u al abonnee? Dan kunt u het interview teruglezen in het digitale magazine

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels