artikel

Tweewieler Academy inspireert Gazelle-dealers

Retailing

Op initiatief van Gazelle houdt de Tweewieler Academy in het land een aantal inspiratiesessies, waarmee ondernemers geprikkeld worden om meer uit hun winkel te halen. Deze tot nadenken stemmende sessies worden goed bezocht en beoordeeld door de ondernemers, die er in de dagelijkse praktijk direct hun voordeel mee kunnen doen.

Tweewieler Academy inspireert Gazelle-dealers
De Tweewieler Academy houdt door het hele land een aantal inspiratiesessies speciaal voor Gazelle-dealers.

In het vernieuwde distributiebeleid zoekt Gazelle meer dan ooit de samenwerking met het dealernetwerk. Binnen dat beleid passen ook de strategische sessies, waarvoor alle dealers uitgenodigd zijn. Het zijn algemene sessies, waarin het helemaal niet over Gazelle zelf gaat. “Dat is ook helemaal niet de insteek,” zegt regiomanager Robert Schimmer. “Met deze sessies willen we de conversie in de winkel verhogen.” Volgens Schimmer is de Tweewieler Academy de aangewezen partner om mee samen te werken, omdat die in de markt een onafhankelijke rol speelt.

Interactie

Gedurende een periode van enkele weken zijn, verspreid over Nederland, 18 inspiratiesessies gegeven, waar steevast zo’n 20 tot 30 dealers op af gekomen zijn. “We hebben de omvang van die groepen bewust beperkt gehouden om de interactie te vergroten,” laat Schimmer weten. De strategische sessies van de Tweewieler Academy worden gegeven door René Bestevaar, die veel retailervaring heeft, die hij in het verleden onder andere opgedaan heeft bij Bike Totaal.

Meerwaarde uitleggen

De ondernemers waren zeer te spreken over de strategische sessie. Het is altijd goed als je weer een keer op scherp gezet wordt. Een ondernemer merkte op dat je misschien niet direct veel nieuws hoort, maar je wordt feitelijk weer bewust gemaakt van kennis die je onbewust al hebt. En daardoor wordt je aangespoord om met die kennis vervolgens wat te gaan doen. Volgens Bestevaar blijkt dat ook uit de enquêteformulieren, die aan het eind van iedere cursus ingevuld worden. “De ondernemers kunnen heel goed uitleggen wat de meerwaarde is van de fietsen die ze verkopen, maar hun eigen meerwaarde verkopen is kennelijk toch lastiger.”

Trainingsbereidheid

Gazelle’s regiomanager Robert Schimmer signaleert dat door deze strategische sessies de trainingsbereidheid van dealer groeit. “In het najaar bieden we de ondernemer de vervolgtraining ‘Klantgericht communiceren’ aan, waarin we – in tegenstelling tot deze strategische sessie – viel dieper op de verkoop van Gazelle producten in gaan. Vrijwel iedereen heeft aangegeven die trainingen ook te willen volgen. En dat is een goed teken.”

Reageer op dit artikel