artikel

Ludieke marketingactie Fietscity

Retailing

Vier mannen gingen begin mei donker gekleed op pad met Fietscity-stickers, zo groot als een ANWB-stadsgrensbord. Dit in het kader van de verkiezing ‘Fietsstad van Nederland’. Enschede, de stad met twee vestigingen van Fietsenwinkelformule Fietscity, was genomineerd. Dus nam Fietscity de gelegenheid om Enschede om te dopen tot Fietscity.

Ludieke marketingactie Fietscity
Voor de verkiezing tot Fietsstad van Nederland werden 72 ‘Enschede’-borden waren rond middernacht verborgen achter het Fietscity-logo.

De guerrillamarketingactie werd in het geheim gedaan. Enigszins nerveus werden de eerste borden geplakt, maar gaandeweg werd de sfeer wat lacheriger en nonchalanter. Een paar keer kropen de ‘plakkers’ door het oog van de naald. Net na het plakken reed een politieauto voorbij. Alle 72 ‘Enschede’-borden waren rond middernacht verborgen achter het Fietscity-logo.

Driftig getwitterd en gefacebookt

Nu begon het grote afwachten. Op de morgen na de plakactie kwamen de eerste berichten: Een wethouder feliciteerde zijn collega met de leuke actie. De verwachting was dat de gemeente zou gaan bellen of mailen. Maar dat deden ze niet. Wel stond er twee keer een stuk in de krant over de Fietscity-borden. En er werd driftig getwitterd en gefacebookt. Klanten vonden het prachtig, gemeten aan de vele positieve en hilarische reacties. Een dag of eigenlijk nacht later hebben de ‘partners in crime’ de stickers weer verwijderd. Wederom rond middernacht. Enschede was het niet geworden… Zwolle wel.

Reageer op dit artikel