nieuws

Ton Anbeek van Accell over nieuwe strategie

Home 7399

Na de bekendmaking van de jaarcijfers over boekjaar 2017 sprak Tweewieler met Ton Anbeek, Voorzitter Raad van Bestuur van Accell Group. In onderstaand interview laat hij zich uit over het herstellen van de relatie met de dealers, de omnichannel strategie in Nederland en andere Europese landen en de opening van meer Experience Centers.

Ton Anbeek van Accell over nieuwe strategie
Ton Anbeek. Foto Accell

Wanneer start Accell met de uitrol van de omnichannel strategie in Europa en welke landen komen hierbij als eerste aan de beurt?

“In de loop van dit jaar start Accell met de eerste landen. Wat we willen is de consument de best mogelijke ervaring bieden en dat willen we samen met dealers invullen. Waar het om gaat is consumenten goede oriëntatie-mogelijkheden bieden. En daarbij hoort een deel dat dealers kunnen invullen. Maar het gaat ook om consumenten hiervoor naar Experience Centers te trekken. Daarvoor zullen er ook meer Experience Centers komen. Die gaan opgezet worden in alle landen waar we actief zijn. Daarvoor zoeken we partners. Vooral ook omdat we niet zelf die Experience Centers willen gaan runnen. De opzet van De Fietser in Ede was een pilot project wat we zelfstandig hebben gedaan. Dat zullen we in de toekomst niet meer zonder partners doen. We willen de dealers er bij gaan betrekken; de retailfunctie door dealers te laten invullen. Ik heb hier ervaring mee opgedaan in vorige functies met een Auping Plaza bij voorbeeld. En het online platform van Beter Bed. Platforms die gezien mogen worden. En die naast klanttevredenheid ook hoog scoren op het vlak van dealertevredenheid.”

Aan tevredenheid van Accell dealers heeft het de laatste jaren in diverse landen ontbroken. Ligt hier een taak om dit te herstellen?

“Ja. Het vertrouwen van dealers is ondermijnd. Er zijn binnen het kanaal conflicten ontstaan door dingen die Accell zelf heeft gedaan. Ik heb met veel dealers hierover indringende gesprekken gevoerd. Wat daaruit naar voren komt, is dat we de relaties moeten verbeteren. De vakhandel is en blijft onze partner. Er zijn zaken fout gegaan; er zijn onwenselijke situaties ontstaan. Ik ben vastbesloten een basis te vinden die zal leiden tot een herstel van relaties. Die basis is een voor iedereen gelijk speelveld; voor iedereen dezelfde condities dus. Zowel voor dealers als voor online shops. Want de realiteit van vandaag is dat online niet meer weg te denken is. Zeker niet wanneer we uitgaan van de consument. Het kan niet zo zijn dat we zelf als consument ons steeds meer online oriënteren en ook aankopen doen dat zodra het onze eigen handel betreft, we dit trachten tegen te houden.  Om dat gelijke speelveld te creëren met gelijke condities voor zowel webshops als voor dealers zijn we gestart met de invoering  van selectieve distributie. Accell Nederland was daar al mee begonnen voor Batavus maar dat is nu uitgebreid naar alle merken dus ook Sparta en Koga.”

Hoe ziet Accell de uitlevering van online orders voor fietsen voor zich? Gaat dat uitsluitend via dealers plaatsvinden of ook volgens het scenario van Accell Noord-Amerika met werkplaats-bestelwagens?

“In Amerika is sprake van een franchisemodel dat gerund wordt door dealers. Zij hebben die business naar zich toe weten te trekken; hebben in de order-afhandeling na online verkoop mogelijkheden gezien. Voor Europa moeten we dit samen met dealers oppakken. Wat dit betreft heb ik bij Auping geleerd hoe dealers denken en hier goeie ervaringen mee gehad. De overeenkomsten tussen de fietsen- en beddenmarkt zijn groot, al lijkt dat niet direct zo. Toetreden tot beiden sectoren is heel eenvoudig en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Net als bij veel fietsenwinkels, zie je bij beddenwinkels een overdaad aan producten. De consument wil keuze, maar raakt het overzicht kwijt bij zo’n overvloed aan artikelen.”

2018 wordt een transitie jaar voor Accell?

“Klopt. We gaan zaken commercieel strakker aanpakken. Daarbij zullen de diverse regio-bedrijven moeten zorgen voor een perfecte executie van de plannen. Daarvoor is meer focus van de regio-bedrijven noodzakelijk. Alle onnodige ballast die de aandacht afleiden van de business gaan we rationaliseren onder andere zoals bij productontwikkeling en productie. In alle markten waarin we actief zijn, gaan we toewerken naar het verkrijgen van een goed inzicht in de wensen en voorkeuren van onze klanten/consumenten. We gaan ons als totale organisatie meer focussen op innovaties, op e-bikes, op digitalisatie en op consumer centricity. We willen voor consumenten de perfecte koopervaring neerzetten. En dat willen we samen doen met partners.”

Voorziet Accell’s nieuwe strategie in voorwaartse integratie?

“Nee, er komen wel meer Experience Centers maar die willen we samen met dealers opzetten. De retailfunctie blijft liggen bij onze dealers. Wat je tegenwoordig vooral ziet, is dat de consument geholpen wil worden. Dat levert grote kansen op die we samen met dealers willen aanpakken. Wat er daarnaast gaat gebeuren, is dat we het zaken doen van dealers met ons ook willen vereenvoudigen. Waar we naar toe willen, is een vermindering van de complexiteit van de business. Dat gaan we doen door standaardisatie; door het inkrimpen van leveringsprogramma’s, door minder modellen en het opzetten van standaard platformen. De verlaging van de complexiteit, de standaardisatie en andere zaken moet leiden tot een jaarlijkse besparing van 60 tot 80 miljoen euro. Een deel van dat geld willen we gaan herinvesteren in digitalisatie, online platformen en e-commerce. Maar wat bij al onze plannen voorop staat, is dat ik vastbesloten ben Accell’s relatie met dealers te verbeteren.”

Lees ook: Accell scherpt strategie aan na teleurstellend 2017

Reageer op dit artikel