blog

BLOG 18 tips om fans te krijgen

Home 687

Shopoloog Chantal Riedeman, bekend van de Tweewieler events Grip op je Tweewielerwinkel en het Tweewieler congres, bezocht een inspirerend congres. Daarin leerde ze hoe je je klanten tot ‘raving fans’ maakt! Oftewel: blije en trouwe klanten!

BLOG 18 tips om fans te krijgen
Maak je klanten tot ‘raving fans’. Illustratie Shutterstock
  1. Hoe groot als….? De voor mij belangrijkste vraag van de masterclass: hoe groot en succesvol zouden onze bedrijven zijn als ál onze klanten waren gebleven? Oeps… wat verliezen we allemaal veel klanten onderweg………… En druk dat we zijn met het werven van steeds weer nieuwe klanten… Voor de meeste bedrijven geldt echter dat 80% van hun new business uit aanbevelingen komt… Investeer in bestaande klanten i.p.v. in het werven van nieuwe klanten. Create raving fans!
  2. We are gladiators! De overlevingskans van bedrijven neemt per jaar af. Als je een bedrijf begint stap je – net als een gladiator- de arena binnen en vecht je elke dag voor je bestaan. We are gladiators!
  3. Bepaal je ideale klant. Know him/ her better than anyone else, so you can blow their mind!
  4. Fall in love with your client! De meeste bedrijven en hun teams zijn vre-se-lijk verliefd op hun producten en diensten. Jeweetwel, het wij-van-WC-eend-syndroom… De kwaliteit van onze product/dienst is heus heel belangrijk, maar het is nóg belangrijker om élke (potentiële) klant écht te leren kennen. Achterhaal hun échte behoeftes en angsten. Wát hebben ze precies nodig? En bovenal, waarom vinden ze dat zo belangrijk? Alleen dan kun je je klanten écht goed helpen. Het product/ dienst is het middel om je klant blij te kunnen maken. Fall in love with your clients/ customers. Maak dát je doel. Elke dag, elke klant opnieuw (fijn om het eens uit de mond van een ander te horen ;-))
  5. ADD VALUE!!! Lever méér toegevoegde waarde aan je (potentiële) klanten, (veel) meer dan ieder ander kan en doet.
  6. Focus on fulfilling the 6 human needs. Elke mens heeft dezelfde 6 behoeftes en waarden die de drijfveer zijn voor ál ons gedrag;1. Zekerheid 2. Variatie 3. Belangrijk zijn/ ertoe doen, 4. Verbinding (vriendschap, liefde, prettig intermenselijk contact) 5. Groeien 6. Contributie (een bijdrage leveren aan de maatschappij). Welke behoefte(s) vervult jullie product of dienst?
  7. Repetition is the mother of skill. Michael Jordan oefende 500 jumps per dag per training. Hij trainde 2 x per dag. Hij oefende 1000 jumps per dag. 6 dagen per week = 24.000 keer dezelfde handeling per maand…. Serena Williams traint haar service 5 uur per dag. Elke dag. Saai? Misschien. Maar hoe vaak oefenen wij datgene wat écht het verschil maakt? Hoe vaak reflecteren wij klantcontacten? Hoe vaak oefenen en bespreken we dezelfde gesprekken? Zeg maar, eh… nooit? Hoe kunnen we er dan ooit écht goed, lees: de beste in worden?
  8. Wat is jullie X-factor? Waarom kiezen jullie klanten en opdrachtgevers voor jullie bedrijf? Wat maakt jouw organisatie uniek? Wat is jullie kracht? Welke meerwaarde bieden jullie (kennelijk)? Een vraag die wij de komende tijd ook gaan stellen. Het gaat er immers niet om wat wíj denken, maar om welke waarde onze opdrachtgevers waarderen.
  9. Results is how you build a brand. En een merk wil je zijn. Want maar liefst 80% van new business komt uit aanbevelingen van blije en trouwe klanten.Hoe groot en succesvol zouden bedrijven zijn als al hun klanten blije en trouwe klanten, lees: ook nog ambassadeurs zouden worden? Daarom zet Shopology alles op alles om samen het doel van onze opdrachtgevers te bereiken. Wij worden heel graag uitgedaagd om het onmogelijke waar te maken.
  10. Be a business owner, not an operator. De meeste ondernemers en managers zijn heel, heel, heel erg druk. Vaak vele malen drukker dan hun team. Stel heldere, inspirerende en bovenal gezamenlijke doelen en inspireer en motiveer je team om deze doelen sámen te bereiken. Geef geen antwoorden of oplossingen, maar stel vragen, vragen, vragen! Empower je team en wordt een ‘owner’!
  11. Optimaliseer de value chain. Want aan het eind van de optimale value chain vind je de blije klant & raving fan. En daar willen we er héél veel van toch? Iedereen binnen onze bedrijven en organisaties speelt daarom een belangrijke schakel in de ‘value chain’. Helaas gaat er (ook bij ons) nogal eens wat mis in de onderlinge communicatie. Ogenschijnlijk ‘kleine miscommunicatietjes’ kunnen echter hele grote gevolgen hebben. Een handige tool om deze miscommunicaties te voorkomen is door samen met je team (meerdere) value chains te tekenen waarin iedereens toegevoegde waarde, ieders verantwoordelijkheden én dus ook de risico’s in het proces voor iedereen inzichtelijk worden. Zo kunnen miscommunicaties structureel voorkomen worden. Wij hebben onze eigen workshop al gepland! De 2 magische woorden bij Shopology worden: Clarify & Varify.
  12. Meten = weten. Ken de échte drivers voor succes van jouw business.
  13. Take risk out of your business. De favoriete vraag van ogenschijnlijke opper-opportunist Richard Branson is: “Ok sounds good, but what is the downside? What can go wrong?” Pas als ze een passende oplossing hebben voor de mogelijke tegenslag/ uitdaging, gaan ze de uitdaging aan.
  14. The question is the answer. Master de kunst van het vragen stellen! Smart people have the right answers, geniuses ask the right questions.”
  15. Bepaal altijd éérst de WHY en de WHAT en bedenk later hóe je het doel gaat bereiken. Te veel goede ideeën sneuvelen in de welbekende en immer demotiverende discussie “ja maar, hóe gaan we dat dan doen?” De oplossing komt ALTIJD als je je doel helder hebt en bovenal als je weet en voelt WAAROM je dit doel wil bereiken. “Reasons come first, answers come second.”
  16. Be decisive. Neem (snel) beslissingen. Maak fouten en leer. Elke dag een beetje beter.
  17. Exit-strategie. Bouw en manage je bedrijf alsof je het elk moment kan verkopen. Wees kritisch op het rendement en blijf altijd zoeken naar manieren om je business model elke dag een beetje beter te maken.
  18. CANI: constantly & never ending improvement. Committeer je -samen met je team – om elke dag te zorgen dat jullie bedrijf de allerbeste is in het blij maken van jullie klanten. Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken!

Chantal Riedeman, Shopology: ‘Kortom, wat hebben we allemaal nog een oneindige hoeveelheid kansen om elke dag nóg beter te worden in het nog blijer maken van onze bestaande klanten die weer zorgen voor nieuwe blije en trouwe klanten…’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels