blog

BLOG Eigen klant voorrang

Home 4327

Marc Groven is een ondernemer met passie én een duidelijke boodschap voor consumenten die een van zijn 7 iBike winkels of werkplaatsen bezoekt. Hij weigert fietsen te repareren die bij een supermarkt of via het internet zijn gekocht. Met als reden dat hij te veel ander werk heeft en zijn monteurs er te weinig eer aan kunnen behalen. Zijn eigen klanten krijgen dus voorrang.

BLOG Eigen klant voorrang
Repareert u wel fietsen die online of bij een supermarkt of bouwmarkt gekocht zijn? Foto Tweewieler

In Nieuwsblad.be van vrijdag 11 augustus jl. komt Marc Groven aan het woord. Volgens Marc Groven is er een tekort aan goede monteurs en hij vindt het jammer om deze te laten sleutelen aan een fiets van de Aldi of Decathlon. ‘Van minderwaardige kwaliteit kan je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit’, zegt hij in het artikel. Naast zijn eigen klanten worden klanten die met een A-merk naar de winkel komen als tweede groep aan de beurt om geholpen te worden. Alleen als de fiets bij een concurrent gekocht is, niet als deze via internet aangeschaft is. Groven vindt dat een fiets niet online besteld kan worden. Hij vindt dat een klant lokaal geholpen moet kunnen worden. En omdat veel van zijn klanten de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer wil hij iedereen snelle service kunnen bieden. Volgens een woordvoerder van Test-Aankoop, een soort Belgische Consumentenbond, moet je als ondernemer wel duidelijk communiceren dat eigen klanten voorrang krijgen. De consument moet het op voorhand weten.

Onschuldige fietser helpen

Maar er zijn ook ondernemers die daar anders tegenaan kijken. Onlangs zag ik Joop Quist van Profile Quist in alle rust en met veel deductief en technisch talent een, al wat oudere Union/Halfords, e-bike tot leven wekken. ‘Ik kan ook deze onschuldige fietser, die elders niet terecht kon, toch niet aan haar lot overlaten? Ze betaalt gewoon hoor.’
Ook Nico Hoogenboezem Tweewielers geeft met gretigheid aan alle klanten, voor zover mogelijk, van dienst te willen zijn.
AGU’s Jaap van den Kommer senior heeft in dit verband in een ver verleden al eens een mooie slogan bedacht: KOOP BIJ DE MAN DIE OOK REPAREREN KAN!

Reparatiefietsen te laat opgehaald

Ik zie wel vaker tekstbordjes. Soms is de tekst begrijpelijk, soms niet. Ik weet nog goed dat Wim van Vliet, heel lang geleden, in zijn nieuwe winkel een (in mijn ogen) onvriendelijk, bord bij de ingang van de werkplaats had opgehangen. Omdat de nieuwe winkel een té beperkte ruimte had voor de reparatiefietsen maakte Wim met plakletters duidelijk dat hij voor fietsen die te laat werden opgehaald Hfl. 2,50 stalling per dag zou berekenen. Dat was het moment dat ik en Wim elkaar niet langer begrepen.

Geen goede communicatie

Leveranciers van topmerken moeten de voordelen van het kopen bij dealers nog veel beter aan de consument duidelijk maken. Het ontbreekt nog steeds aan goede communicatie. Daarom is het niet vreemd dat veel onschuldige consumenten bij een van de online of veel adverterende handelshuizen koopt.

Wat is uw mening?

 

Reageer op dit artikel