blog

Minder hechte relatie fabrikant en dealer

Home

Vroeger verkochten sommige fietsenwinkels, totdat het verboden werd, fietsen tegen inlevering van een stapeltje, maandelijks af te schrijven, girokaarten en zelfs bankoverschrijvingsbriefjes. Dat komt ook weer terug…

Minder hechte relatie fabrikant en dealer
Ron Haker verzorgt maandelijks een column in Tweewieler waarin hij zijn visie geeft op de branche. Foto Jan-Willem Schouten

Nu in de vorm van een leasecontract. De fietsenwinkel dreigt te verworden tot een afleverpunt. Bij auto’s en verwarmingsinstallaties is private-lease allang heel normaal. De fietskoper kan kiezen voor gewoon kopen en afrekenen met een paar servicebeurten en af en toe een reparatie, of voor een leasevorm met of zonder servicecontract. Bij de eerste optie is er sprake van een vrij hechte band met de fietsenwinkel, bij de tweede optie is die band beduidend minder echt en hecht.

Die minder hechte relatie is ook al van kracht tussen fabrikant en dealer. Bij een garantiegevalletje met bijvoorbeeld een Bosch-onderdeel moet je je als dealer niet bij Gazelle melden, maar bij Bosch. Nog even en je moet je bij een garantiegevalletje betreffende een defecte bel niet bij de leverende fietsfabrikant melden, maar bij Widek.

Hoe kijkt u hier tegen aan?

Reageer op dit artikel