nieuws

Specialized slankt modellen af

Fietsen 293

In de nieuwe 2018-collectie van Specialized valt het op dat bij diverse modellen serieus aan gewichtsbesparing gewerkt is. Door toepassing van nieuwe technologieën zijn fietsen ontwikkeld die, ten opzichte van vorig jaar, lichter van gewicht zijn maar aan prestaties niets inboeten.

Specialized slankt modellen af
Gewichtbesparing prioriteit in productontwikkeling Specialized (foto: Specialized).

In het race segment heeft Specialized kans gezien de lichtgewicht Tarmac nog verder af te slanken. Het frame is 25% lichter, de vork en het zadelpen ieder nog een keer 10%. Verder is een smallere bottom bracket gemonteerd en zijn de chain stays rechter en ronder geworden. De framebuizen hebben een kleinere diameter en zelfs op de verf is bespaard: ultra licht, slechts 10 gram (40 gram lichter). Vervolgens is het S-Works frame, dankzij de Aerospace Carbon Optimalization met McLaren, nu voorzien van meer carbon: 500 stukjes in plaats van 300. Al met al heeft dit geleid tot een frame (maat 56) van slechts 733 gram, wat een besparing betekent van 200 ten opzichte van modeljaar 2017.

Rijgedrag centraal

Daarnaast is het Rider First Engineered (RFE) concept van toepassing op de Tarmac, waarbij het rijgedrag centraal staat en niet de maatvoering. Dankzij de geometrie biedt de Tarmac, ongeacht de framemaat, altijd hetzelfde rijgevoel en rijgedrag. Tot slot is de aerodynamica van de Tarmac verder verbeterd, dankzij een lagere seatstay, een aerodynamische zadelpen en toepassing van 26” fietsbanden.

De damesvariant van de Tarmac is op een aantal punten aangepast (o.a. zadel, stuur, cranklengte, kleur, design) en is ook leverbaar in maat 44.

Lichter en stijver

In het mountainbike assortiment van Specialized trekt de Chisel aan de aandacht doordat het M5 Smartweld frame niet alleen lichter maar ook stijver geworden is. De geometrie is gericht op de Epic HT, maar dan met een iets langere toptube. De Comp modellen krijgen een Judy vork, de Expert de nieuwe Reba vork. Ook Specialized Chisel is leverbaar in een damesuitvoering, ook in XS-maat, met enkele specifieke aanpassingen voor de vrouwelijke sporters.

100% carbon

De lichtgewicht (1863 gram, frame en hardware ) Specialized Epic is 100% carbon, dus ook de achtervork, die compleet nieuw ontworpen is met Spike Valve Technologie, met als doel dat de snelheid onder alle omstandigheden behouden kan worden. De nieuwe Specialized wordt afgemonteerd met de Brain configuratie in combinatie met Rock Shox dempers, die het mogelijk maken bij hoge snelheden klappen op te vangen en de snelheid vast te houden. Door toepassing van regressieve demping zal de demping bij een bepaalde snelheid gelijk blijven om de negatieve effecten van teveel demping tegen te gaan. Alle modellen komen met 100mm voor- en achtervering.

S-Works biedt de keuze uit twee opties: Di2 of SRAM.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels