blog

Ellendige e-bikes

Fietsen

Er zijn tot nu toe een miljoen e-bikes in Nederland verkocht. Je zou denken dat met die productieaantallen alle kinderziektes inmiddels tot het verleden behoren. Helaas is niets minder waar.

Ellendige e-bikes
Eugen blogt over zaken op de winkelvloer.

Voordat ik verder ga, benadruk ik graag dat ik een groot voorstander ben van het fenomeen elektrische fiets. Met trapbekrachtiging fietsen is voor veel fietsers de reden om vaker en verder te fietsen. Voor sommigen is het zelfs de reden om überhaupt weer te gaan fietsen. Het is een relatief nieuwe vorm van mobiliteit die eenvoudig in de huidige infrastructuur past en bijdraagt aan een groter fietsaandeel. Vaker en verder fietsen betekent ook gezonder leven, minder vervuiling, minder files, meer ruimte en meer kans op een gezonde fietsbranche. Alleen maar voordelen dus! Ja toch?

Nieuwe doelgroep voor snelle e-bikes

Volgens mij zijn we het met z’n allen al snel eens dat de e-bike ons veel goeds heeft gebracht en nog zal brengen. Steeds jongere mensen ontdekken elektrisch fietsen en als snelle e-bikes toegestaan gaan worden, ontstaat er weer een geheel nieuwe doelgroep. Er zijn zelfs vakgenoten die beweren dat de e-bike de redding is van de fietsretail, of in ieder geval de redding van veel fietswinkels, met name die in de dorpen.

Met bovenstaande in acht nemend begrijp ik niet goed dat de e-bike niet allang gemeengoed is. Waarom is het in algemene zin niet een superbetrouwbare fiets waar vrijwel nooit storingen mee zijn? Met zo’n groot belang, met dergelijke productieaantallen en met zo’n potentie zou je denken dat dit toch niet onmogelijk is?

De e-bike als smartphone

Stelt u zich eens voor dat de elektrische fiets wél gemeengoed zou zijn. Wat zou het effect zijn als de e-bike bij consumenten dezelfde associatie zou oproepen als bij een smartphone het geval is? Het vergelijk is minder vergezocht dan u denkt; beide producten maken het leven leuker en gemakkelijker en vergroten je wereld.

Helaas roept een e-bike bij veel mensen een associatie op die meer doet denken aan de eerste generatie Windows PC’s, die om de haverklap dienst weigerde. Er is helaas een groot verschil. Ctrl-Alt-Del, oftewel een warme herstart door de gebruiker zelf, is bij e-bikes geen optie. Als de fiets het niet doet, moet de eigenaar ermee naar de fietswinkel. Zouden vakgenoten soms deze afhankelijkheid bedoelen als ze het hebben over de redding van de fietsretail? Ik kan het me niet voorstellen, u wel?

Reageer op dit artikel