nieuws

Fietsaccu’s niet goedkoper dankzij toenemende vraag

Elektrische fietsen 2022

Op de jaarlijkse accuconferentie BatterienForum bleek weer eens de macht van de auto-industrie. Op de vraag hoeveel elektrische voertuigen er in Duitsland rijden, antwoordde men prompt; 60.000. Op de vraag: ‘En elektrische fietsen dan’, volgde het antwoord: ‘Die tellen niet mee!’

Fietsaccu’s niet goedkoper dankzij toenemende vraag
Door de toenemende vraag vanuit de auto-industrie zal de prijs van accucellen niet verder zakken door de marktwerking van vraag en aanbod. Foto TOK, Anton Kip

Een belangrijk thema op het Battery Forum was dus (weer) de beschikbaarheid van accucellen. De wereldproductie van cellen is momenteel 80 miljard stuks. Wanneer je de pr-campagne van een grote Duitse autofabrikant hoort hebben zij alleen al voor hun nieuwe e-modellen in 2020 zo’n 200 miljard accucellen nodig.

Prijs van accucellen gaat niet zakken

Door de toenemende vraag zal de prijs van cellen niet verder zakken door de marktwerking van vraag en aanbod. Een Duits samenwerkingsverband plant ook een grote cellenfabriek in Europa. Het project TerraE. De eerste cellen uit deze fabriek worden in 2019 verwacht. Belangrijk in dat productieproces is het onder controle krijgen met een constante kwaliteit. Kennis van machines en chemicaliën is immers in Europa aanwezig.

Werkelijke levensduur van fietsaccu’s

De Fachhochschule Würzburg-Schweinfurt presenteerde op het Battery Forum een onderzoek naar de levensduur van accupakketten van elektrische fietsen. Twee jaar lang hebben de onderzoekers een groep van 40 e-bike gebruikers gevolgd en diverse relevante metingen aan de fietsaccu gedaan. Een interessant onderwerp waarop in het aprilnummer van Tweewieler dieper wordt ingegaan.

Auto-industrie leidend in Duitsland

Tijdens het BatterienForum  in Aschaffenburg werd bekend dat het gerechtshof in Leipzig een uitspraak had gedaan over dieselauto’s. Duitse steden mogen dieselauto’s weren uit hun binnensteden. Vanaf 2019 zelfs dieselmodellen met een Euro 5 motornorm. Dit bericht had een behoorlijke impact op de aanwezigen op de conferentie. Duitsland is en blijft een auto minded land.

En in Nederland?

Wij Nederlanders willen nog wel eens claimen dat we ‘geboren’ worden met een fiets. In Nederland kennen we fietssnelwegen. In sommige Nederlandse steden is de weervoorspelling gekoppeld aan de verkeerslichten zodat fietsers bij slecht weer voorrang krijgen op de andere weggebruikers. De politiek raakt er langzamerhand van doordrongen dat ook elektrische auto’s niet het parkeerprobleem in steden en de files oplossen. Het wachten is op (fiscale) stimuleringsmaatregelen vanuit de Nederlandse overheden om de (elektrische) fiets een cruciale rol te kunnen laten spelen in de mobiliteit.

Lees meer over accu’s en elektrische fietsen in het aprilnummer van Tweewieler of in het Tweewieler Digitale Magazine.

Reageer op dit artikel