artikel

Jongeren steeds vaker op de e-bike

Elektrische fietsen 5

De laatste tijd verschijnen er steeds vaker berichten in de pers over de doorbraak van de e-bike onder jongeren. Het Jeugdjournaal besteedde aandacht aan jongeren die op de elektrische fiets naar school gaan en voor een artikel in De Telegraaf werd tweewielerspecialist Stephan Bink benaderd. Vooral in gebieden waar kinderen ver moeten fietsen en het openbaar vervoer niet zo goed geregeld is, kiezen ouders er vaak voor een e-bike voor hun zoon of dochter te kopen. Leveranciers springen hierop in met stoere modellen en een prijs vanaf € 1.200,-.

Cortina: ‘E-bike serieus alternatief voor jongeren en hun ouders’

Merken jullie dat de verkoop van elektrische fietsen onder de jeugd toeneemt?

Cortina heeft met haar e-bikes van het begin af aan ingezet op een jongere doelgroep. Jonge vrouwen, forenzen én middelbare scholieren zijn de kerndoelgroepen van Cortina. Anne-Tjitske Mulder van Kruitbosch merkt zeker dat de e-bike breder geaccepteerd wordt: “Het is voor jongeren en hun ouders steeds meer een serieuze overweging om een e-bike aan te schaffen in plaats van een gewone stadsfiets, scooter of een busabonnement.”

In welke prijsrange worden deze verkocht?

Qua prijsrange zegt Mulder dat de Cortina E-U1, de Cortina E-U4 en de Cortina E-U5 het meest geschikt zijn voor de jeugd. “De prijzen van deze fietsen liggen tussen de € 1.199,- en € 1.799,-.”

Wat kunnen fabrikanten en dealers doen om meer jongeren te wijzen op het gemak van een e-bike?

“Bij e-bikes voor een jongere doelgroep is het nog belangrijker dat de fietsen er trendy en niet suf uitzien. Daarnaast moeten de fietsen gemakkelijk te bedienen zijn en tegen een stootje kunnen. Om jongeren te wijzen op het gemak van een e-bike speelt marketing vanuit de fabrikant een belangrijke rol. Dealers kunnen daarnaast eigen marketingactiviteiten ontplooien, bijvoorbeeld door het organiseren van events voor een jongere doelgroep of lokaal de samenwerking met een scholengemeenschap aangaan.”

De Cortina E-U4 is de meest verkochte e-bike onder middelbare jongeren.

De Cortina E-U4 is de meest verkochte e-bike onder middelbare scholieren.

Welk model uit jullie collectie zou voor dit segment geschikt kunnen zijn?

De Cortina E-U4 is momenteel de meest verkochte e-bike voor middelbare scholieren. Dit is de elektrische variant van de populaire Cortina U4 transportfiets en is beschikbaar vanaf € 1.499,- tot € 1.799,- (voor de meest luxe variant met beltdrive). Deze prijzen zijn inclusief een 300Wh accu en een lader. De E-U4 is een e-bike met voorwielmotor en geeft de klant de keuze uit drie formaten accu’s.

Sparta en Batavus: ‘E-bike leidt ook tot meer fietsbewegingen buiten schooltijd’

Jongeren kiezen vaak voor de Batavus CNCTD E-go e-bike.

Jongeren kiezen vaak voor de Batavus CNCTD E-go.

Merken jullie dat de verkoop van elektrische fietsen onder de jeugd toeneemt?

Marco Kalden van Accell geeft aan dat ze al sinds 2015 een toename zien in het gebruik van de e-bike in de leeftijdsgroep tot 16 jaar. “We zijn toen bij Sparta een onderzoekstraject gestart waarbij ruim 80 scholieren verdeelt over vier plaatsen intensief gevolgd zijn.” Onderzocht werd of met een e-bike de overstap vanuit het openbaar vervoer te stimuleren was. Uit het onderzoek bleek dat 78% duurzaam de overstap heeft gemaakt. “Dit leidt niet alleen tot e-bike gebruik naar school, maar ook tot meer fietsbewegingen buiten schooltijd en in het weekeinde.” Sparta kon deze analyse maken omdat de 80 scholieren uitgerust werden met een e-bike met gps module.

In welke prijsrange worden deze verkocht?

In de verkoop aan jongeren is de prijs volgens Kalden een belangrijke belemmering bij de aanschaf van een elektrische fiets. De investering moet concurreren met het openbaar vervoer en is ook geen volledige vervanging van het openbaar vervoer. In slecht weer of bij extreme temperaturen wordt nog uitgeweken naar bus of trein. “E-bikes met een aanschafprijs tot € 1.800,- zijn daarom het meest gewild. Ze moeten echter wel aansluiten op het beeld dat deze groep heeft van fietsen.”

Wat kunnen fabrikanten en dealers doen om meer jongeren te wijzen op het gemak van een e-bike?

Kalden denkt dat het belangrijk is dat de fietsvakhandel de juiste producten in de winkel opneemt: “De vakhandel spreekt een andere taal en bevindt zich in een andere wereld dan de scholier. Een grotere tegenstelling is bijna niet voor te stellen. Het antwoord om de brug te slaan zit niet in een poging je anders voor te doen dan je bent, maar te laten zien dat je de jongere generatie ook wat te bieden hebt. Dat hoeft echt niet hip en trendy. Dat werkt zelfs averechts omdat het niet ‘echt ‘ is.  Ook jongeren snappen dat er verschillen met de fietsvakhandel zijn. Het is wel belangrijk om de juiste producten te voeren en de jonge koper een reden te geven langs te komen. Met name met smart e-bikes laat het kanaal zien dat het op zijn eigen wijze meegaat met de tijd. Het zijn dan ook vaak jongere kopers die door deze smart e-bikes aangetrokken worden.”

Ook de Sparta Mojo e-bike is populair onder jongeren.

Ook de Sparta Mojo is populair onder jongeren.

Welk model uit jullie collectie zou voor dit segment geschikt kunnen zijn?

Qua modellen kiezen jongeren vaak voor de veilige weg: “Jongeren tot 16 jaar zijn erg gevoelig voor de mening van hun leeftijdsgenoten. Dat zie je terug in de modelkeuze. Omdat ze met hun fiets niet uit de toon willen vallen, wordt vaak gekozen voor de Batavus CNCTD E-go en de Sparta Pick-Up Electric. Een veel gekozen trendy alternatief is verder de Sparta Mojo Electric.”

QWIC: ‘Interessante markt omdat bus steeds duurder wordt’

Merken jullie dat de verkoop van elektrische fietsen onder de jeugd toeneemt?

QWIC ziet met name een toename in de verkoop van elektrische fietsen onder de jeugd in de gebieden waar de fietsafstand naar school wat groter is zoals Friesland, Groningen, Zeeland en Drenthe. “Het is een interessante markt, omdat de busabonnementen in prijs steeds meer toenemen. Verder neemt het ‘stoere’ imago van scooters langzaam af en de trend van health en fitness wordt steeds zichtbaarder.”

In welke prijsrange worden deze verkocht?

“De verkochte e-bikes in deze doelgroep tussen de € 1.500,- en € 2.000,-“, aldus Anieke van der Lee van QWIC aan.

Wat kunnen fabrikanten en dealers doen om meer jongeren te wijzen op het gemak van een e-bike?

“Het gaat hier met name om het communiceren van gemak in combinatie met een stoer design van de fiets. Als je als jongere al op een elektrische fietst, moet het wel een fiets zijn die je klasgenoten ook gaaf en mooi vinden.”

Welk model uit jullie collectie zou voor dit segment geschikt kunnen zijn?

“De QWIC Premium FN7.1 Urban is ideaal voor een jonger publiek. Stoer, modern en comfortabel. Dankzij de omsloten ketting, 7 naafversnelling en rollerbrakes voor en achter vraagt deze e-bike minimaal onderhoud. Het matblauwe frame zorgt gecombineerd met de designvoordrager voor een moderne en luxueuze uitstraling”, geeft Van der Lee aan. De prijs is vanaf vanaf € 1.999,- (incl. 375 Wh accu).

Gazelle: ‘E-bikes door jongere doelgroep geaccepteerd’

De Gazelle PUUR_NL C7+ HFP is een reguliere transportfiets die als e-bike-variant gewild is onder jongeren.

De Gazelle PUUR_NL C7+ HFP is een reguliere transportfiets die als e-bike-variant gewild is onder jongeren.

Merken jullie dat de verkoop van elektrische fietsen onder de jeugd toeneemt?

Volgens Paula van de Wetering van Gazelle neemt de verkoop al jaren toe: “Wij merken zeker dat e-bikes door de jongere doelgroep worden geaccepteerd. RAI en BOVAG beschikken over cijfers die ondersteunen dat de verkoop van de e-bike onder jongeren toeneemt, de verkoop onder jongeren in de leeftijd van 12-19 jaar is vanaf 2014 stijgend.” Gazelle heeft het assortiment in dit segment dan ook uitgebreid. “Onze reguliere transportfietsen zijn ook als e-bike variant verkrijgbaar.”

In welke prijsrange worden deze verkocht?

De vanaf prijs van een geschikt model, de PUUR_NL C7+ HFP, is € 1.699,-.

Wat kunnen fabrikanten en dealers doen om meer jongeren te wijzen op het gemak van een e-bike?

Van de Wetering: “Als branche moeten we gezamenlijk optreden en de voordelen van het gebruik en het gemak van de e-bike uitleggen, evenals het plezier van deze manier van fietsen.”

Welk model uit jullie collectie zou voor dit segment geschikt kunnen zijn?

De PUUR_NL C7+ HFP is een voorbeeld van zo’n reguliere transportfiets die als e-bike variant gewild is onder jongeren. Deze heeft een smalle voordrager, Panasonic voorwielmotor, dubbele pootstandaard en stuurblokkering en onderhoudsvrije remmen.

Fiets en Fitness XXL, Goes: ‘Verkoop aan jongeren begint te lopen’

Marten Jeremiasse van Fiets en Fitness XXL in Goes was onlangs te zien in een filmpje van het Jeugdjournaal dat aandacht besteedde aan het gebruik van elektrische fietsen onder jongeren. In het filmpje was een jongen van 14 jaar te zien, die elke dag op zijn e-bike naar school fietst.

“De verkoop van elektrische fietsen onder middelbare scholieren begint bij ons in de winkel serieuze vormen aan te nemen, het is een olievlek die zich steeds meer verspreidt. Als er één in de groep op een e-bike stapt, volgen er al gauw meer.”

Dat ligt ook aan het openbaar vervoer in de regio waar de winkel van Marten Jeremiasse zit: “Dat is hier niet super geregeld en de afstanden zijn dermate lang dat ouders hun kinderen vaak naar school brengen. De elektrische fiets is als alternatief dan een prima manier om kinderen zelfstandig te laten gaan.”

Ouders vaak nog niet helemaal overtuigd

De jeugd heeft de elektrische fiets al helemaal geaccepteerd, het zijn vaak de ouders die de fiets moeten bekostigen en nog niet altijd helemaal overtuigd zijn: “Ze hikken tegen de relatief wat hogere prijs aan en zien de e-bike nog steeds als vervoer voor ouderen.” Qua modellen is de Giant Triple X-E+1 volgens hem een prima fiets voor deze doelgroep: “Deze is geprijsd vanaf € 1.499,- en is een perfect model in een concurrerende prijsklasse. Overigens verkopen we aan scholieren ook modellen in een vergelijkbaar segment, namelijk de Gazelle Heavy Duty HMB of de PuurNL C7 HFP.” Ook andere, meer gewone types gaan steeds beter scoren: “Een mosselboer hier uit de buurt kocht voor zijn 14-jarige dochter zomaar een Koga E-Nova van € 3.199,-.”

Social media

Volgens Jeremiasse is het belangrijk dat fabrikanten op allerlei manieren, zoals Facebook en Instagram, de elektrische fiets nog meer onder de aandacht brengen van de schoolgaande jeugd. “Daarnaast is het belangrijk om te blijven werken aan de sexy uitstraling van de e-bikes, dat is uit het oogpunt van uitstraling en imago belangrijk voor deze doelgroep.”

Bike Totaal Hol Tweewielers, Harskamp – ‘Elektrische fiets is goedkoper’

Betsy Hol, Bike Totaal Hol Tweewielers

Betsy Hol, Bike Totaal Hol Tweewielers

De e-bike voor de schoolgaande jeugd in Harskamp is een steeds grotere doelgroep voor Bike Totaal Hol. Dit bijna 100-jarig bedrijf (de oprichting was in 1919, red.) zag de verkoop stijgen afgelopen jaar. Jarenlang verkochten ze nauwelijks fietsen aan de jeugd omdat de afstanden naar de middelbare school te ver zijn. Inmiddels zijn er volgens Betsy Hol zelfs scholen die een financiële regeling aanbieden om te stimuleren dat kinderen met de fiets naar school komen. “Ze moeten hier minimaal 15 km fietsen en voorheen ging bijna iedereen met de bus. Maar de abonnementen voor de bus zijn zo duur geworden, dat het voor ouders goedkoper is een elektrische fiets voor zoon of dochter aan te schaffen. Bovendien hoor ik ook wel dat ze het prettig dat hun kinderen in de buitenlucht zijn. Nu komen ze heerlijk met rode wangen thuis.”

’20 km hard zat’

Met de verkoop van e-bikes aan de jeugd groeide ook de omzet in producten als regenkleding, bagagerekjes en andere accessoires. “Dat motiveert ook. Verder zie je dat als één persoon in de groep een e-bike heeft, de rest dat ook wil.” Qua modellen verkoopt Hol fietsen vanaf € 1.200,- tot € 1.800,- in deze doelgroep: “En dan met name modellen van Cortina, Gazelle en Sparta. Voornamelijk transportmodellen met voorwielmotor. De Cortina U4 is het meest gewild.” Betsy Hol vindt wel dat 25 km per uur behoorlijk hard is voor de jeugd. “Ze rijden met een vaart van 25 km en zien dan nog wel eens een paaltje over het hoofd. Voor mij zou 20 km hard genoeg zijn.”

Bink Fietsen, Amstelveen:‘E-bike goed alternatief voor scooter of bus’

Stefan Bink, Bink Fietsen Amstelveen

Stefan Bink, Bink Fietsen Amstelveen

Stefan Bink van Bink Fietsen in Amstelveen verkoopt regelmatig elektrische fietsen aan scholieren. Kinderen die voor school een afstand van zo’n 15 kilometer moeten afleggen, kiezen volgens hem steeds vaker voor een e-bike. “Voor de jeugd is de e-bike een goedkoper vervoermiddel dan een brommer, scooter of bus.”

‘E-bike Cortina spreekt veel jongeren aan’

De verkoop aan schoolgaande jeugd nam afgelopen jaar behoorlijk toe: “Dat komt ook wel omdat ik Cortina in de winkel heb. Daar zitten veel modellen tussen die deze doelgroep aanspreken.” De prijsrange ligt volgens hem tussen € 1.199,- en € 1.899,-. Hij ziet niet veel jongeren die op een oude e-bike van opa of oma rijden. “Ze willen toch een blits model.” Qua collectie zou hij graag willen dat er een transportfiets met middenmotor komt. “Maar ik geloof dat Kruitbosch daar al mee bezig is, dus dat komt goed.”

Reageer op dit artikel