artikel

Fietsaccu’s veilig opslaan, 10 tips

Elektrische fietsen 316

Na de brand in de winkel van Auke Hertstein in Ede kwam expert Rob Overdijkink een kijkje nemen. Hij adviseert Auke bij het herinrichten van de ruimte waar de elektrische reparatiefietsen staan en de accuopslag is. En geeft hierpnder tips voor het veilig omgaan met fietsaccu’s.

Fietsaccu’s veilig opslaan, 10 tips
Een uitgebrande accu, de fiets stond (gelukkig) in de schuur. Foto VGGM

Overdijkink vergelijkt lithium-ion accu’s, de meest toegepaste fietsaccu’s in elektrische fietsen, graag met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un. “Redelijk onbetrouwbaar, redelijk explosief. Je bent nooit zeker of en wanneer ze gaan ontploffen. En als ze ontploffen, heb je een groot probleem.”

Grote schade door ontploffende fietsaccu

Hij somt zo een aantal voorbeelden op van gevallen waarbij dankzij een exploderende lithium-ion accu zeer grote schade ontstond. “Bij Auke Tweewielers kon de hele showroomvoorraad meteen worden vervangen. In Hannover ontstond voor een half miljoen aan schade door een ontploffende fietsaccu. In Chemnitz brandde een historisch pand af waarin een fietsenwinkel zat dankzij een exploderende accu, schade 5 miljoen euro. En zo kan ik er nog een heel aantal opnoemen.” Overdijkink: “Gelukkig zijn de laatste jaren de prismatische cellen vervangen door de veel veiliger ronde of cilindrische cellen die nu meestal worden gebruikt en standaard beschikken over meer beveiligingen.”

Lithium-ion accu’s zijn als de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un: redelijk onbetrouwbaar, redelijk explosief

Bij opslag niet verder opladen dan 30%

Hij adviseert om alle showroom en voorraadfietsen niet verder op te laden dan ongeveer 30%. “Dit is het meest veilig. Bovendien is de veroudering dan ook nihil.” Voor demofietsen en af te leveren fietsen, en reparatiefietsen, adviseert hij om een daarvoor een geschikte accucontainer met ingebouwd automatisch blussysteem aan te schaffen om in principe alle accu’s in te bewaren. Ook een afgesloten ruimte voorzien van een automatisch lithium blussysteem kan hierbij een goede beveiliging bieden. Deze automatische Lithium blussystemen zijn voorzien van temperatuur- en/of rooksensoren. Voordeel is dat als er niemand in de zaak aanwezig is, de sensor 24/7 snel detecteert of er warmte- en/of rookontwikkeling is en automatisch de blussende en afkoelende blussing zal worden geactiveerd waarmee de schade aanzienlijk kan worden beperkt.

Tips voor veilig omgaan met fietsaccu’s

1. Houd in principe altijd toezicht tijdens het laden en ongeveer 1 uur na het opladen van de accu.

2. Zorg voor een vrije ruimte rondom de op te laden fietsaccu.

3. Bij vallen van de accu met of zonder fiets is een preventieve controle aan te bevelen. Check bij de eigenaar of de fiets(accu) is gevallen.

4. Blussen met klassieke blusmiddelen als CO2, poeder en schuim zijn niet erg effectief. Blus nooit met een beetje water maar alleen als er een overvloed aan water beschikbaar is.

5. Afdekken en blussen van een opgeblazen accu kan ook met zand, maar dompel de accu nooit in het water. Dat geeft een chemische reactie waaruit waterstofgas ontstaat, dat samen met zuurstof een zeer explosief gas vormt.

6. Blus bij voorkeur met een droge aerosol, dit is in een afgesloten ruimte het meest effectief.

7. Het refurbishen van accu’s is alleen aan te raden als de refurbish partij aan alle regels voldoet. Het deels vervangen van cellen in een bestaande accu is sterk af te raden. Na refurbishen moet de accu (weer) voldoen aan de EN50604 norm en UN 38.3 norm.

8. Schaf een speciale accucontainer aan en speciale brandwerende kussens met een speciaal daarvoor gecertificeerd Lithium blussysteem (informatie en advies: info@fsessupport.eu, kisten onder meer via Magura.)

9. Over het vervoer van Gevaarlijke Goederen, waartoe de lithium accu behoort, is een document te downloaden op de site van het RIVM.

10. Check ook: PGS15 over de Opslag van verpakte gevaarlijke stoffen.

Verzekeraars alerter

Ook bij verzekeraars wordt geconstateerd dat de accu’s een groter risico aan het vormen zijn in fietsenwinkels, als veroorzaker van brandschade. Veilige opslag wordt een belangrijker factor. Het is niet uit te sluiten dat er aanvullende eisen aan het veilig bewaren van en omgaan met fietsaccu’s worden gesteld. Tweewieler.nl en Tweewieler magazine houdt u op de hoogte van de do’s en dont’s rond fietsaccu’s.

Reageer op dit artikel