nieuws

Stella misleidend over garantie in advertenties

algemeen

De Stichting Reclame Code heeft een alert afgegeven voor de reclame die Stella maakt voor haar e-bikes: ‘Alert: ‘5 jaar garantie’ voor elektrische fietsen van Stella misleidend’. De stichting geeft dit alert omdat ze signaleert dat die garantie enkel voor het frame van de fietsen geldt. Voor overige onderdelen geldt een garantietermijn van 2 jaar.

Stella misleidend over garantie in advertenties
Stella Fietsen opende begin juni een e-bike testcenter in Best, en kon dat al na 2 weken weer sluiten.

Stichting Reclame Code: ‘Stella Fietsen adverteert met ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen. Zowel in haar informatiebrochure, een bij die brochure gevoegde brief en in een advertentie geeft Stella Fietsen ‘5 jaar garantie’ op elektrische fietsen. Deze garantie van vijf jaar geldt echter alleen voor het frame van de fietsen. Voor alle overige onderdelen, zoals het aandrijfsysteem, het batterijpakket en de voorvork, is de garantietermijn twee jaar.’

Stella is niet duidelijk genoeg in haar advertentie

De Reclame Code Commissie is van oordeel dat adverteerder in haar reclame onvoldoende duidelijk maakt dat de aangeprezen garantieperiode van vijf jaar alleen voor het frame geldt en niet voor alle andere onderdelen, die bij een elektrische fiets essentieel zijn. De Commissie beschouwt deze wijze van reclame maken als misleidend en oneerlijk.

Breed publiek informeren

De Commissie heeft besloten deze uitspraak onder de aandacht te brengen van een breed publiek, omdat Stella Fietsen al eerder is aanbevolen om in haar reclame-uitingen duidelijkheid te geven over de beperkingen van de garantietermijn van vijf jaar en adverteerder niet of onvoldoende aan die aanbevelingen heeft voldaan.

Advertentie onvoldoende aangepast

Woordvoerder Stichting Reclame Code Fiona Vening: “Normaal gesproken wordt een alert alleen op onze website gepubliceerd. Alleen in geval van ernstige overtreding maken wij dit wereldkundig voor het brede publiek. We sturen dan een persbericht naar de landelijke pers met de alert. De reden dat we dit nu bij Stella doen, is dat zij herhaaldelijk zijn gesommeerd hun advertentie-uiting aan te passen, maar dit in onze ogen onvoldoende hebben gedaan.”

Reactie Stella

Stella laat bij monde van Wilco van de Kamp weten dat zij contact hebben opgenomen met de Stichting Reclame Code. “Het blijkt op een misverstand te berusten,” zegt Van de Kamp. “Na hun tweede sommering om de advertenties duidelijker te maken voor de consument, het betrof een advertentiecampagne in augustus-september, hebben wij deze aangepast. Dit is echter niet gecommuniceerd naar de Stichting. Deze was daardoor in de veronderstelling dat wij niet bereid waren onze advertenties aan te passen. Vandaar dat de alert eruit is gegaan. Ze hebben inmiddels van ons onze huidige advertentiecampagne ontvangen, en gaan nu bekijken of ze gaan rectificeren maandag 30 november.” Tot nu toe heeft geen enkele rectificatie vanuit Stichting Reclame Code plaatsgevonden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels