nieuws

Accell bundelt krachten voor sterkere dealerfocus

algemeen

Gisteren heeft Accell Groep NV aangekondigd dat Koga, Batavus, Sparta en Juncker worden ondergebracht in één onderneming: Accell Nederland BV. Doel daarvan is een nog sterkere focus op de vakhandel.

Accell bundelt krachten voor sterkere dealerfocus
Jaap Merkus wordt als voorzitter van de afdeling Fietsen opgevolgd door Wouter Jager, managing director commercie en R&D van Accell Nederland. – Foto Koos Groenewold

Wouter Jager, de huidige algemeen directeur van Koga, legt uit waarom de Nederlandse Accell bedrijven worden ondergebracht in één bedrijf. Hij wordt per 1 januari de nieuwe commercieel directeur van Accell Nederland BV en zegt: “Waar het vooral om draait is dat we als merken meer willen betekenen voor onze dealers dan de som der delen;  1 en 1 moet dus duidelijk 3 worden. Dit houdt in dat we als Accell Nederland op vele terreinen streven naar een optimalisatie van de activiteiten.”

Breed en diep assortiment

Accell Nederland BV moet bijvoorbeeld snellere leveringen gaan bewerkstelligen om de omloopsnelheid bij dealers te verbeteren. In dit verband meldt Jager sterkere focus op een kernassortiment en/of category management. Daarbij tekent hij wel aan dat Accell Nederland de vakhandel in de breedte en diepte blijft bedienen. “Van race tot en met e-bikes en van kinderfietsen tot en met hybrids inclusief specials zoals met Van Nicolas. Bovendien kunnen we met de onderdelen en accessoires van Jucker een full range supplier  zijn. Zie het als one-stop-shopping.  De merken blijven hun identiteit behouden of zullen zelfs versterkt gepositioneerd gaan worden.”

Ontzorgen

Accell Nederland moet dealers tevens meer ‘ontzorgen’, meldt Wouter Jager verder. “Dat gaan we niet doen met moeilijke contracten maar juist door actieve samenwerking met de vakhandel. In het verre verleden hebben we daar al aanzetten toe gegeven; in  de jaren 80/90 met het on-line bestelsysteem TIS. Dat is overgegaan naar Accentry en nu ontwikkelen we dit verder met Accentry Accelerate. Waar dit om draait is het bewerkstelligen van een optimale interface tussen dealers en Accell Nederland.  In combinatie met onze business intelligence programma’s gaan we dealers op maat category management adviezen geven afgestemd op hun specifieke marktgebieden en marktomstandigheden. Maar dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat Accell Nederland voor onze dealers gaat betekenen. Het gaat veel meer teweeg brengen dan slechts het onderbrengen van de merken in één nieuwe onderneming.”

Reageer op dit artikel