nieuws

‘Dealers profiteren van 350.000 bezoekers

algemeen

Directeur Harmen van der Meulen denkt dat de huidige dealers van Cube en BeOne vooral profijt zullen hebben van de verkoop van beide merken via zijn Futurumshop: “Futurumshop heeft elke maand 350.000 unieke bezoekers en die zien heel prominent op de site Cube en BeOne voorbijkomen. Natuurlijk, een kleine groep zal online kopen, maar de grootste groep gaat naar zijn eigen dealer om daar de fiets te kopen die ze bij ons op de site gezien hebben.”

‘Dealers profiteren van 350.000 bezoekers
Harmen van der Meulen over de groei van Futurumshop: “De traditionele fietsenwinkel kan niet de voorraden en collecties aanhouden om te blijven voldoen aan de wensen van de fanatieke wielrenner een mountainbiker.”

Daarvoor zijn volgens hem een aantal redenen: “De dealer ruilt ook in en kan misschien nog wat korting geven. Dat doen wij niet, onze prijzen zijn exact hetzelfde als bij de dealer en wij geven geen korting. Ik denk dat er voor een dealer een veel grotere bedreiging is van de fietsenmaker om de hoek die zijn winkel verbouwd heeft en klanten bij hem wegtrekt. Wij gaan niet op prijs concurreren, we zullen het moeten winnen op service en dat is nou juist iets wat dealers heel goed kunnen bieden.”

BeOne en Cube vooraan in etalage

“Als ik dealer was van BeOne en Cube zou ik deze merken vooraan in de etalage zetten. De dealers profiteren van 350.000 bezoekers van onze site per maand. Futurumshop is een specialist. Ik zou me als dealer eerder zorgen maken als de fietsen via Wehkamp of Bol.com te koop waren. Wij kiezen voor merken die aansluiten bij ons assortiment als specialist.”

Futurumshop levert de fietsen rijklaar af en biedt een gratis onderhoudsbeurt aan. Hiervoor heeft de website een aantal fietsenmakers in dienst. “Daarnaast werken we met een pool van mensen die voor ons de fietsen gaan bezorgen. Voor de after service werken we met een aantal specialisten binnen FietsNed.”

Lastige markt

Harmen van der Meulen denkt dat de huidige economische situatie zorgt voor de nodige onrust in de markt: “Als je kijkt naar de harde cijfers dan is het duidelijk dat de verhouding verkoop via het fysieke kanaal en internet 90 – 10 is. Dat zie ik in de toekomst ook niet zo snel veranderen. De markt is momenteel  voor iedereen lastig. We moeten er met zijn allen keihard aan trekken.  Iedereen zoekt naar excuses waarom het zo moeilijk gaat en dan wordt er al snel om zich heen gekeken. De onrust over Futurumshop is meer gebaseerd op gevoel dan op werkelijkheid. De fietsvakhandel heeft zelf alle tools in handen om er een succes van te maken.”

Eerder vandaag reageerde ook Lennard van Winden van de importeur van Cube, One Way Bike Industry, op onze website, op het artikel over de verkoop via Futurum.

Reageer op dit artikel