nieuws

Dorel koopt Cannondale

algemeen

MONTREAL (Can.) – Dorel Industries Ltd. heeft de Cannondale Bicycle Corporation overgenomen. Cannondale heeft productiefaciliteiten in Bedford (Pennsylvania) en kantoren in Canada, Zwitserland, Nederland, Japan en Australië.

Dorel koopt Cannondale

MONTREAL (Can.) – Dorel Industries Ltd. heeft de Cannondale Bicycle Corporation overgenomen. Cannondale heeft productiefaciliteiten in Bedford (Pennsylvania) en kantoren in Canada, Zwitserland, Nederland, Japan en Australië.

In 2003 werd Cannondale overgenomen door investeerdersgroep Pegasus Capital Advisors. “Het doel van Pegasus, zoals een echte investeerder betaamt, is steeds geweest om Cannondale gezond te maken en binnen 3 tot 5 jaar weer te verkopen. Daar zijn ze altijd open in geweest”, licht Frank Telgenkamp, director of operations Cannondale Europe, toe. “En dat is met deze deal goed gelukt. Ik denk dat Cannondale als high end fietsmerk een mooie aanvulling is op de merkenportefeuille van Dorel.” De deal behelst overigens ook Sugoi Performance Apparel, high end sportkledingmerk voor hardlopers, fietsers, triatleten en fitness.

Nieuwe IBD-divisie
Dorel Industries heeft drie productgroepen: jeugd (met merken als Maxi-Cosi, Bébé Confort en Quinny), recreatie/vrije tijd (o.m. Schwinn, GT, Mongoose) en meubels. “Voor Cannondale zal hetzelfde model worden gehanteerd als Dorel ook doet voor bijvoorbeeld GT, dus puur IBD gericht, verkoop via het vakhandelskanaal”, aldus Telgenkamp. Speciaal daarvoor heeft Dorel een nieuwe IBD divisie opgericht, de Cannondale Sports Group, die zich expliciet zal bezighouden met het in de markt zetten van premium brands. Pacific Cycle (laaggeprijsde fietsen), ook onderdeel van Dorel, zal als een aparte divisie gaan werken met als verkoopkanaal het grootwinkelbedrijf.
Voor Cannondale als IBD-divisie verandert er qua strategie en marktpositionering dus niets, is de verwachting van Telgenkamp. Dorel President en CEO Martin Schwartz beaamt dit. “Dorel erkent dat het grootwinkelbedrijf en de gespecialiseerde vakhandel twee compleet verschillende verkoopkanalen zijn, die elk hun eigen strategie behoeven met gespecialiseerde medewerkers die de meest passende producten voor dat kanaal kunnen ontwikkelen en verkopen. Op die manier kunnen we het beste aan de verschillende consumentenvragen voldoen.”

Reageer op dit artikel