blog

Samen sterk met een eigen merk

algemeen

Eddy Meerens geeft hieronder zijn visie op de huidige marktontwikkelingen. Hij heeft Peper e-bikes opgericht en zet daarmee zijn jarenlange ervaring bij Giant en zijn eigen winkel Enjoy&Meerens in Lelystad in voor een goed product en een antwoord op margedruk en internethandel. Fietsdealers worden door hem van harte uitgenodigd om de Peper Collegadag op 2 november 2015 te bezoeken.

Samen sterk met een eigen merk
Eddy Meerens geeft zijn visie op de huidige marktontwikkelingen in de fietsensector.

“Anno 2015 staat de vakhandel, méér dan ooit, voor een cruciale keuze. Hoe gaan dealers zich wapenen tegen gaten schietende aanvallen op de marge? Deze marge is immers pure noodzaak om de klant een goede service te kunnen bieden. Juist nú moeten wij als vakhandel, met de opkomst van elektrische fietsen, ook de taak als adviseur op ons nemen. In onze winkel in Lelystad hebben wij hiermee de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan. Nu staan wij klaar voor onze collega’s met de elektrische Peper-fiets, vóór en dóór dealers.”

Opgegroeid in fietsenwinkel

“Ik ben in de fietsenwinkel van mijn ouders opgegroeid en had diverse functies bij Giant Europe, dus ik ken de marktontwikkelingen als geen ander. Als je dan de laatste ontwikkelingen in de branche hoort, dan ben ik blij dat wij in de winkel al stappen hebben ondernomen.” Hij vertelt over diverse online webshops en de vele eisen die fietsmerken aan dealers stellen. “Als dealer is het bijna niet meer op te brengen. De eisen worden alleen maar méér. De marges voor de dealer worden onder druk gezet en alleen maar minder. Dús zowel de klant als de fietsmerken schieten gaten in onze marge. Dat is toch niet meer vol te houden! Gelukkig hebben wij dit zien aankomen en zijn we ons op tijd gaan wapenen. Zodat we in onze winkel ook een eigen merk hebben staan.”

Ook webshops zetten marges onder druk

“Ik vertel een voor veel collega-dealers herkenbaar verhaal. Eerlijke concurrentie moet je accepteren, maar wanneer je vele procenten van je marge moet inleveren door druk vanuit leveranciers en webshops. Wáár moet je dat dan nog verdienen? De online kortingen op A-merken lopen op tot wel 25 procent. Klanten komen letterlijk met een printje van de webshop in onze winkel. Nou gaan wij daar niet in mee, maar het helpt ons zeker niet. Als de klant dan dezelfde fiets ook nog eens bij een andere dealer in je stad kan kopen? Dan gaat die klant in ieder geval onderhandelen over internet korting. Dat zie je steeds meer, klanten praten erover en zoeken naar de goedkoopste dealer. Of gaan dan tóch online kopen!”

Samen sterk met een eigen merk

“Met ons eigen merk hebben we gekozen voor een unieke fiets. De kwaliteit van onze Peper-fietsen staat voor de kwaliteit van onze winkel. Wij zijn dé vakhandel en willen alleen werken met goede producten. Bij het ontwerp van de elektrische fietsen hebben wij onze jarenlange ervaring gebruikt. Naast elektrisch fietsplezier is het ergonomische comfort een belangrijk verkoopargument. Het gepatenteerde Comfort-frame wordt exact op de juiste maat afgesteld. Klanten krijgen een heerlijk zadel, de pedalen en handvatten volledig op maat aangemeten. Dan merken ze hoe comfortabel een elektrische Peper fietst. Plus de grip en het comfort van de brede banden, met ons traploze en stille elektrische power-systeem. Daarmee bieden we een Peper fiets als een kwalitatief alternatief aan. Klanten begrijpen dat, ervaren de kwaliteit en krijgen veel wáár voor hun geld.”

Peper Pro’s

“Collega’s zijn van harte welkom bij onze club van Peper Pro’s.” De Collegadag vindt plaats op 2 november in de winkel van Eddy Meerens Enjoy&Meerens, Zuiderpoort 4, 8239 AD Leleystad. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen, telefonisch 0320-216973 of via de e-mail mail@peperfietsen.nl.

Reageer op dit artikel