artikel

Fietsverlichtingscampagne ‘Ik wil je zien’ van start

algemeen

Op donderdag 25 oktober gaat de campagne IK WIl JE ZIEN van start. De Fietsersbond trapt de campagne dan af met een groot lichtfestijn op de Grote Markt in Haarlem. In de maanden daarna zullen weer vele partijen, waaronder RAI Vereniging, hun bijdrage leveren aan de jaarlijkse fietsverlichtingscampagne.

Fietsverlichtingscampagne ‘Ik wil je zien’ van start
Thema van de jaarlijkse fietsverlichtingscampagne is dit jaar de automobilist die van fietsers houdt en ze daarom graag ziet.

De focus van de campagne ligt op fietsers van 13 tot 17 en van 17 tot 24 jaar. Deze groepen fietsen het meest zonder licht terwijl ze het vaakst in het donker rijden. De Fietsersbond heeft voor deze jongeren speciale middelen en acties ontwikkeld met als thema: het perspectief van de automobilist die van fietsers houdt en ze daarom graag ziet.

Keurmerk Fietsverlichting

Volgens Sacha Boedijn, secretaris afdeling Fietsen van RAI Vereniging, sluit de campagne goed aan bij het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) dat begin dit jaar tijdens FietsVAK 2013 is gelanceerd. Met dit keurmerk wil de branche de aandacht vestigen op het belang van goede fietsverlichting voor de verkeersveiligheid.

Goede verlichting voor veiligheid

Boedijn: “De fietsindustrie heeft grote vooruitgang geboekt bij het ontwikkelen van hoogwaardige verlichtingstechnologie die de veiligheid en het comfort sterk kunnen verbeteren. Nederland kent echter slechts minimale regelgeving voor fietsverlichting en ook van Europese normering is geen sprake. Wel bestaat een breed gedragen gevoel dat fietsverlichting in belangrijke mate bijdraagt aan de fietsveiligheid. De campagne IK WIL JE ZIEN moet samen met het RAI Keurmerk Fietsverlichting dit bewustzijn vergroten.”

Acties

Om de campagne onder de aandacht te brengen, organiseren provincies de komende maanden tal van evenementen en zetten zij massamedia in. Daarnaast organiseren lokale afdelingen van de Fietsersbond en VVN in meer dan honderd gemeenten reparatie- en voorlichtingsacties. ‘TestKees’ van de Fietsersbond gaat in samenwerking met de Consumentenbond voorlampen op batterijen testen. BOVAG gaat verder met de IKWILJEZIEN-cadeaubonnen die vorig jaar een groot succes bleken. Teamalert zet de Drop it containers in en debatteert over verlichting met middelbare scholieren. Ten slotte zullen Profile ‘de Fietsspecialist’ en Hallfords eveneens aandacht aan de campagne schenken.
Meer informatie is te vinden op www.ikwiljezien.nl.

Reageer op dit artikel