B2B Praktijkdag: boeiende presentaties voor ondernemers

B2B Praktijkdag: boeiende presentaties voor ondernemers

Tijdens het aankomende B2B Festival - 12 en 13 februari 2023 in Den Bosch - wordt op beide dagen van 12.00 tot 16.00 uur de B2B Praktijkdag gehouden met presentaties over interessante, boeiende en voor ondernemers relevante onderwerpen zoals accu-opslag, oudere klanten mobiel houden en het afstellen van schijfremmen.

De B2B Praktijkdag wordt op zondag 12 februari gepresenteerd door Anouk Smulders en op maandag 13 februari door Kim Kötter. De B2B Praktijkdag vindt plaats op het podium achter in de hal, naast het horecapunt van het B2B Festival. De presentaties zijn toegankelijk voor alle bezoekers. “De fietsbranche maakt roerige tijden door”, vertelt organisator Arnauld Hackmann, “daarom is het goed om ondernemers over diverse onderwerpen bij te praten aan de hand van uiteenlopende presentaties. We hebben gekeken naar een gezonde mix van handige praktijksessies en informatieve voordrachten over trends uit de markt. Presentaties duren telkens ongeveer dertig minuten, een lengte die het voor bezoekers aantrekkelijk maakt om even aan te haken.”

Doorlopend programma, geen pauzes

Hackmann vertelt verder dat ervoor is gekozen om het praktijkprogramma doorlopend aan te bieden. “Op andere beurzen zie je vaak dat er tijd tussen verschillende presentaties zit. Als een spreker dan klaar is, verspreidt iedereen zich weer over de beursvloer en moeten de bezoekers later weer worden opgeroepen om naar de volgende spreker te komen luisteren. We verwachten dat deze doorlopende opzet beter werkt, zeker met de professionele prestaties door Anouk Smulders en Kim Kötter.”

Anouk Smulders (links) presenteert op zondag de B2B Praktijkdag, Kim Kötter (rechts) is op maandag de gastvrouw.
Anouk Smulders (links) presenteert op zondag de B2B Praktijkdag, Kim Kötter (rechts) is op maandag de gastvrouw.

Programma B2B Praktijkdag

Het programma van de B2B Praktijkdag is voor beide dagen identiek. De line-up is inmiddels compleet en bestaat uit de volgende onderwerpen en gastsprekers:


Wat is een accubrand en hoe kun je deze voorkomen?

Door Dick van de Steeg en Nick Akkerman van Battery Control Europe

Het gebruik van de oplaadbare lithium-ion accu is enorm populair in bijvoorbeeld e-bikes. Er zijn inmiddels miljoenen van deze zware accu’s in omloop en velen vormen een potentieel brandgevaar vanwege ouderdom, door vallen en stoten, indringen van vocht of inferieure kwaliteit. Hoe ga je daar veilig mee op en pikken de verzekeringen het nog langer?


Hoe voorkomen we, vanuit de vakhandel, het groeiend aantal ernstige ongelukken met ouderen?

Door Bob van den Berg van Tworby

Het aantal fietsers dat bij een ongeluk ernstig gewond is geraakt, nam de afgelopen tien jaar met bijna een derde toe als gevolg van de toename van het aantal weggebruikers en de groeiende groep ouderen die langer mobiel wil blijven. De relevantie van aangepaste fietsen, spiegels en valdetectie-apparaten neemt verder toe.


Hoe zet ik mijn winkel beter op de kaart met Google Maps?

Door Wouter Nieboer van Cycling Media

Jouw mooie fietsenwinkel met sterke fietsmerken staat klaar om de klant met open armen te ontvangen. Ook al heb je over de opkomst niet te klagen, dan nog is het altijd goed om aan optimale zichtbaarheid te blijven werken. Door slim gebruik te maken van sociale media en Google Maps zet je jouw winkel beter en eerder op de kaart in de customer journey.


Wat zijn de actuele e-biketrends van dit moment?

Door Frank Verbrugge en Kevin van Oosteren van Kieskeurig.nl

De e-bike markt verandert in rap tempo. Er komen vele nieuwe merken op de markt, consumenten kunnen steeds meer kiezen. Hoe ziet deze e-bike consumentenmarkt eruit? Wat is het imago van de verschillende e-bike merken? Waar liggen de kansen voor groei? Kieskeurig.nl deed een groot consumentonderzoek en geeft antwoord op prangende vragen.


Balen zeg, die negatieve review… of biedt het juist kansen?

Door Ludo Raedts van Riff Online

Reviews op internet worden steeds vaker geraadpleegd en spelen inmiddels een belangrijke rol in de consumentenkeuze voor een product of dienst. Van fietsenwinkels tot onderdelen, over alles is online een mening te vinden. Goede reviews zijn altijd leuk, maar hoe ga je nou slim om met negatieve reviews? Is dat echt zo rampzalig of biedt het juist kansen?


Stel ik de velg- en schijfremmen wel goed genoeg af?

Door Edwin Hofstee van Magura Bike Parts Service

Het gebruik van schijfremmen is enorm toegenomen in de fietsindustrie. Niet alleen in het sportieve bereik maar ook op e-bikes. Wat is de juiste montage en het optimale onderhoud van schijf- maar ook velgremmen? Welke oplossingen zijn er voor de praktische problemen die dealers ondervinden met velg- en schijfremmen?


Help, een klant of collega wordt onwel! Wat moet ik doen?

Door Anne Gallee, Julia Joosten en Sam Hackmann (zondag) en Anne Verhoeven en Hans Hendriks (maandag) van Taskforce QRS

Je hoopt het nooit mee te maken, maar wat moet je doen als een iemand plotseling een hartstilstand krijgt in jouw fietsenwinkel? De reanimatie-instructeurs van Taskforce QRS Nijmegen, een studentenstichting met (para)medische studenten, vertellen hoe te handelen in zo’n situatie en wat wel en niet te doen bij een reanimatie. Leerzaam en levensreddend.