Dennis van Iperen, Scott: 'Sterke relatie zorgt voor goed verhaal naar de klant'

Dennis van Iperen, Scott: 'Sterke relatie zorgt voor goed verhaal naar de klant'
Jorrit Souren (links) en Dennis van Iperen van Scott Benelux in Werkendam. (foto's Roel Dijkstra Fotografie)

De fysieke vestiging in Nederland heeft Scott Benelux bepaald geen windeieren gelegd. Het personeelsbestand is uitgedijd, het aantal dealers gegroeid en de relatie met het retailnetwerk verstevigd. De rek is er nog lang niet uit.

Vanuit het Belgische Kortenberg bediende Scott Benelux jarenlang de Nederlandse markt. Nog altijd is de onderneming daar gevestigd. Echter is er nu ook een locatie in Werkendam. Daar zijn sinds anderhalf jaar een kantoor en showroom voor de Nederlandse markt gevestigd.

Cultuurverschil tussen België en Nederland

“We hadden te maken met een cultuurverschil tussen België en Nederland. Daarnaast waren er praktische obstakels. Voor een dealer in Groningen is het toch zo’n vier uur rijden naar Kortenberg. Dat kun je één keer per jaar doen voor een dealershow, maar niet als je de ambitie hebt om elkaar vaker te zien. We wilden gewoonweg dichter op de Nederlandse markt zitten met een Nederlands team”, zegt accountmanager Dennis van Iperen.

Vacatures

De organisatie (Scott Benelux voert ook merken als Bergamont, Granville en Dolomite) startte met twee mensen in de binnendienst en twee in de buitendienst. Inmiddels is die uitgegroeid tot acht medewerkers en staan er twee vacatures open: eentje voor een fulltime marketeer, de andere voor een brandmanager die de groei van Bergamont begeleidt. Daar zijn kansen voor nu de markt voor e-cargobikes in de lift zit.  

Intensief samenwerken

Accountmanager Jorrit Souren: “Bestaande dealers zijn sinds de vestiging in Werkendam enthousiaster geworden over onze service en garantie. De afhandeling van e-mails en telefoontjes loopt een stuk gestroomlijnder. Het ging niet slecht, maar we hebben wel stappen voorwaarts gezet. Dat horen we wekelijks van dealers als we bellen of op bezoek zijn.”

Kijk je naar de dealerlocator, dan zie je nog blind spots”

Het dealeraantal is fors gegroeid tot circa tachtig voor het merk Scott. “Onze investeringen in het pand en de mensen zijn groot geweest, ze geven aan wat onze plannen voor de Nederlandse markt zijn. Kijk je naar de dealerlocator, dan zie je echter nog blind spots. Daar zoeken we kwalitatief goede dealers die bij het merk passen; niet de eerste de beste fietsenverkoper op elke straathoek, maar dealers die ons product op waarde schatten en bereid zijn te investeren in de productkennis”, zegt Van Iperen.
“Groei is geen op zichzelf staand doel. Die moet het gevolg zijn van wat we doen in Nederland; op locatie maar ook in onze showroom. We willen dealers nog beter ondersteunen en de testevents nog beter faciliteren met testfietsen die we tot onze beschikking hebben. Het gevolg daarvan is dat je samen met dealers kunt groeien en nog intensiever kunt gaan samenwerken.”

Trainingsdagen in de showroom

Een mooi voorbeeld van de samenwerking is de werkwijze rondom de lancering van de nieuwe Foil aerobike, afgelopen najaar.

We willen de testevents nog beter faciliteren met testfietsen”

“Voor dealers hebben we twee trainingsdagen in onze showroom gehouden. In de ochtend een theoretische sessie: hoe zit het met de aerodynamica? Wat is er uniek aan onze producten? Hoe verkoop je de Foil? In de middag een social test ride. Dit is een simpel voorbeeld van hoe we inzetten op betere kennisdeling en nauwere banden. Hoe sterker de relatie, hoe meer overtuigd men is en hoe beter het verhaal naar de consument”, stelt Van Iperen.

Bijzonder uitdagende tijd

De order-intake voor 2023 vanuit dealers is veelbelovend, zo stelt Souren. Tijd om nu stil te zitten, is er niet, want Scott dient bovengemiddeld ver vooruit te plannen bij haar fabriek. “We ronden zeer binnenkort onze inkooporder voor 2025 af. We kennen de producttrends, weten waar over het algemeen vraag naar is, maar wat doet de markt straks precies? We groeien in een bijzondere, uitdagende tijd. Op zulke momenten kun je uitblinken met goede communicatie en eerlijkheid; intern maar ook richting dealers. Daar hebben we als bedrijf juist ook op ingezet.” Meer zichtbaarheid

Nu het fundament onder Scott Nederland steviger dan ooit is, gaat het bedrijf ook sterker inzetten op een omvangrijker marketingpakket. “Aan onze nieuwe marketingcollega de taak om ons merk nog zichtbaarder te maken in Nederland. Dan moet je denken aan: meer zichtbaarheid op social media, binnen onze doelgroepen, tijdens ritten. Maar ook in de winkels. We praten dan niet alleen over aandacht voor de Scott-fietsen, maar ook over de schoenen, kleding en helmen. De presentatie krijgt op alle niveaus een boost.”

Dit artikel is gesponsord door Scott Benelux.