Bijna twee derde van ANWB-leden die meededen aan de peiling wordt regelmatig verblind door de verlichting van tegemoetkomende fietsers. Een zorgwekkende uitkomst die volgens de belangenvereniging vraagt om meer bewustwording én betere regelgeving.
Aanleiding voor de peiling was een eerder onderzoek naar verblinding door autoverlichting, waarbij opvallend veel opmerkingen binnenkwamen over hinderlijke fietsverlichting. ANWB besloot daarom haar leden te bevragen over hun ervaringen met verblinding door fietsers.
Gevolgen van verblinding
Van de respondenten zegt 18 procent vaak tot zeer vaak verblind te worden door tegemoetkomende fietsers. Bijna de helft van de deelnemende weggebruikers - 44 procent - zegt hier soms last van te hebben. Vooral automobilisten (67 procent) en fietsers (61 procent) ondervinden hinder, maar ook voetgangers (6 procent) worden soms verblind.
Verblinding leidt op verschillende manieren tot gevaarlijke situaties. Andere weggebruikers overzien de verkeerssituatie minder goed, omdat ze bij fel licht wegkijken, knipperen, de ogen samenknijpen of zelfs helemaal sluiten. Bovendien is alles rondom de lichtbron slechter te zien en vallen andere, minder goed verlichte verkeersdeelnemers minder op.
Reflectie
Ook het gebrek aan verlichting blijft een punt van zorg. Maar liefst 85 procent van de respondenten uit de ANWB-peiling ziet fietsers soms over het hoofd door ondeugdelijke of ontbrekende verlichting.
Naast verlichting is ook reflectie belangrijk voor de zichtbaarheid in het verkeer. Met name automobilisten geven aan fietsers over het hoofd te zien omdat zij geen of slechte reflectie hebben. Ook juridisch dienstverlener DAS wijst op het belang van goede lichtreflecterende elementen. Automobilisten rijden fietsers vaak vanaf de zijkant aan, omdat ze daar minder goed zichtbaar zijn, stelt de aanbieder van rechtsbijstandverzekeringen. Het advies is daarom opvallende kleding te dragen en donkere outfits te vermijden, zeker nu de dagen korter worden en mensen vaker in het donker deelnemen aan het verkeer.
Campagne
De ANWB signaleert dat de huidige wetgeving rondom fietsverlichting verouderd is en stamt uit de tijd van dynamo’s. Fietslampen zijn technisch sterk verbeterd, maar regels over lichtsterkte en bundelrichting ontbreken. ANWB pleit daarom voor modernisering van de regels over de kwaliteit van fietsverlichting, zoals dat in Frankrijk en Duitsland al is gebeurd.
Om fietsers te motiveren hun verlichting op orde te brengen, blijven de ANWB en andere organisaties inzetten op bewustwording. Daarom steunt de belangenvereniging de overheidscampagne ‘AAN in het donker’, die eind oktober weer van start gaat.









