Topdrukte? Met deze tips help je jouw team erdoorheen

Topdrukte? Met deze tips help je jouw team erdoorheen
Foto: Shutterstock.

Je bent een klant aan het helpen, de telefoon gaat, er komen klanten binnen. Balen, de collega's kunnen niet bijspringen. En dan moet je zo ook nog bellen over een garantiegeval en moet die bestelling de deur nog uit… Herkenbaar? Vast! Het hoogseizoen staat garant voor flink wat stress. In dit artikel geven we tips voor een stressvrij hoogseizoen. Doe er je voordeel mee!

Je ervaart wel eens stress op je werk? Dat is niet heel vreemd. Stress is namelijk beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen lopen jaarlijks het risico op een burn-out of andere werkgerelateerde psychische aandoening. Liefst 16 procent van de werknemers ervaart burn-outklachten. Volgens Willy Lieferink, coach bij OOMT en onder andere gespecialiseerd in stresscounceling, kan een beetje druk geen kwaad om te presteren. Maar we spreken van stress op momenten dat we te veel spanning ervaren. "Iedereen reageert anders op stress: van chaos in het hoofd tot een kort lontje hebben en van niet kunnen slapen tot fysieke klachten. Te veel stress leidt dan ook altijd tot mindere prestaties en dat is juist wat we in het hoogseizoen niet kunnen gebruiken!"

Willy Lieferink. coach bij OOMT. Foto: Sander Koning.
Willy Lieferink. coach bij OOMT. Foto: Sander Koning.

Duidelijke taakverdeling

Stress is de tweewielerbranche met haar seizoengebonden drukte niet vreemd. Willy stelt nadrukkelijk dat de basis voor een stressvrij seizoen al vóór aanvang van het seizoen wordt gelegd. "Investeer in de rustigere periode in het team. Een op elkaar ingespeeld team kan beter prioriteiten stellen, taken van elkaar overnemen, krijgt veel gedaan in korte tijd en ervaart meer werkplezier. Een goed team werkt op basis van vertrouwen in elkaar en verantwoordelijkheid naar elkaar en de klant." Belangrijk is een duidelijke taakverdeling binnen het team: "Zonder taakverdeling ervaar je meer stress, zeker in een drukke periode. Geef werknemers daarnaast zo veel mogelijk hun eigen verantwoordelijkheid. Dat scheelt overlegmomenten en het geeft de medewerkers extra energie."

Willy adviseert ook duidelijke afspraken te maken over het overnemen van taken (lees: een achterwacht afspreken) bij extreme drukte en ziekte. "Laat de snellere medewerker de wat preciezere en daardoor vaak langzamere medewerker helpen. Spreek ook duidelijk af waar de grens ligt als het gaat om extra uren. Bedenk daarbij dat de werk-privébalans voor iedereen verschillend is. Is dit vóór het seizoen helder, dan krijg je daar tijdens de drukte geen discussie of onenigheid over."

Tevens adviseert Willy om in de rustige periode ook te investeren in het goed opleiden van het personeel. Dit zorgt voor minder stress door ‘verrassingen’ op vaktechnisch gebied. "Omdat de meeste tweewielerbedrijven kampen met gebrek aan gekwalificeerd personeel, is het slimmer om ze ook vooral daarmee bezig te laten zijn. Laat je technici niet de winkel netjes houden of de fietsen buiten zetten. Los dat anders op, bijvoorbeeld met een zaterdaghulp die in het drukke seizoen wat extra uurtjes wil werken."

Goede planning en communicatie

De voorbereidingen zijn getroffen voor een stressvrij hoogseizoen. Dan volgen nu tips om de seizoens-stress te tackelen. "Een veelgehoorde bron van stress in de drukke periode is: de planning is veel te krap. Werknemers voelen zich niet in staat om de kwaliteit te leveren die ze gewend zijn en dat geeft stress. Wees echter niet bang voor langere wachttijden bij reguliere onderhoudswerkzaamheden. De gemiddelde klant snapt – mits goed gecommuniceerd – dat onderhoud in het hoogseizoen minder snel kan worden uitgevoerd."

Willy Lieferink: "Ervaren fietstechnici zijn prima in staat om in te schatten wanneer het druk wordt. Steek aan het begin van iedere werkdag de koppen bij elkaar. Zijn er dingen van gisteren blijven liggen, wat staat er voor vandaag op de planning, moeten we om die of andere redenen werkzaamheden verschuiven? Ook nu geldt: als je het vooraf uitlegt, heeft de klant er in de meeste gevallen begrip voor." En zorg dat de gereedschappen voor de start van het drukke seizoen zijn gecontroleerd. "Er is niets vervelender dan tijd verliezen door het stukgaan van gereedschap."

Iets wat Willy de laatste jaren opvalt: ondernemers laten zich steeds meer onder druk zetten door de veeleisende klant. "Soms helaas ten koste van de druk op het personeel. Wij coachen eigenaren hoe ze hier beter mee om kunnen gaan."

Tips voor spanning en ontspanning

Richting de medewerkers is het de kunst om in een periode van veel stress spanning en ontspanning in balans te houden. Willy Lieferink: "Offer de pauze niet op. Juist in een drukke periode is die noodzakelijker dan ooit. En breng die bij voorkeur al wandelend door. Verder zouden je mensen in de avonden en weekenden vooral dingen moeten doen die energie geven: hobby’s, sporten of iets anders wat ontspant."

Een goede sfeer in het team is essentieel. "Zie je dat je werknemers het moeilijk hebben met de drukte, probeer dan de sfeer positief te blijven beïnvloeden. Maak een complimentje of eet samen een ijsje bij warm weer. Dat geeft energie om dat extra tandje bij te zetten. En: houd de over-verantwoordelijke, perfectionistische werknemer in de gaten, die is extra gevoelig voor stress."

OOMT heeft allerlei mogelijkheden om de samenwerking binnen een team te versterken, maar ook de individuele medewerker te coachen op stress. Kijk voor meer informatie op de website van OOMT.