'Waar ligt jouw toegevoegde waarde als fietsvakhandel?'

'Waar ligt jouw toegevoegde waarde als fietsvakhandel?'
Was 2022 nou een goed of slecht jaar voor retailers?

Winter 2022 - 2023; hét moment voor reflectie en bezinning. Wat gebeurde er in het voorbije jaar? Wat ligt er in het verschiet? En welke strategische keuzes maak je? Als ondernemer is met name dat laatste belangrijk. Degenen met een visie en vooruitziende blik en die vroegtijdig anticiperen, plukken daar straks de vruchten van. Een blog van Joris Smink van ANWB.

Het afgelopen jaar was er eentje die je op z’n zachtst gezegd grillig kunt noemen. Elke planning voor 2022 kon al snel de prullenbak in door de aanvankelijk beperkte levering van fietsen en onderdelen. Later in het jaar kwam er ineens toch veel los. We merkten het bij ANWB ook: in november sloten we giga veel fietsverzekeringen af, gewoonweg door betere beschikbaarheid. Daardoor boekten we een omzetplus. Daartegenover staat de zeer sterk gestegen schadelast. Er werd in 2022 meer gestolen en vaak betrof het duurdere fietsen. Het is een zorgwekkende ontwikkeling die al langer gaande is en waarop we volgend jaar inspelen met nieuwe, verbeterde producten waarbij we onder andere het gebruik van connected e-bikes stimuleren. Houd ons in de gaten!

Was het een goed of slecht jaar?

Was 2022 nou een goed of slecht jaar voor retailers? Die vraag kun je als ondernemer alleen zelf beantwoorden. Want voor iedereen is het antwoord anders. Er zijn echter wel trends die bepalend kunnen zijn geweest voor het succes. We zien de laatste tijd bijvoorbeeld veel partijen uit de autobranche die hun entree in de tweewielerbranche maken. Dat brengt van alles met zich mee. En de grote tweewielerbedrijven en -ketens worden almaar groter. Het gaat een beetje zoals ooit in de witgoedbranche: daar zijn de zelfstandige winkels nu grotendeels verdwenen. Ik wil niet zeggen dat dat slecht is, dat er daardoor geen geld meer verdiend kan worden. Je moet echter wel kijken: welke rol kan ik daarin spelen? Waar ligt mijn toegevoegde waarde?

Uitrol van fietsleaseproposities

ANWB heeft zich altijd sterk gemaakt voor de vakhandel en dat blijven we doen. We zijn bijvoorbeeld vroegtijdig begonnen met de uitrol van fietsleaseproposities en helpen dealers met het online delen van voorraad. De oriëntatie van consumenten begint tegenwoordig veelal online. Uiteindelijk willen ze naar de winkel waar de voorkeursfiets staat en een proefrit mogelijk is. Wij faciliteren precies díe customer journey. Via ANWB E-bike vergelijker komt de voorraad onder de aandacht van honderdduizenden consumenten en verwijzen we onze leden naar de vertrouwde speciaalzaken. Daar kunnen ook filialen van grotere kwaliteitsketens tussen zitten, want we zijn nog altijd een consumentenorganisatie.

Fiets krijgt alle aandacht

Er is één ding dat voor elke fietsretailer prettig is om te realiseren: de fiets krijgt alle aandacht als er wordt gesproken over mobiliteit. Niet voor niets heeft de autobranche plots interesse in de fietsmarkt. De fiets is duurzaam, helpt steden bereikbaar te houden en is relatief betaalbaar. In economisch onzekere tijden kan dat laatste het verschil maken als je als consument moet kiezen tussen een tweedehands auto en een fiets. Meer en meer mensen staan open voor de fiets, we zagen dat al in coronatijd. Laten we met z’n allen beseffen dat we in een enorm sterke branche zitten waarin zoveel mooie dingen gebeuren en dit positieve gevoel meenemen naar volgend seizoen.

Namens Unigarant en ANWB wens ik alle dealers fijne feestdagen. Tot volgend jaar!

Dit artikel is gesponsord door ANWB.