Van fietsenmaker naar leidinggevende, zo doe je dat

Van fietsenmaker naar leidinggevende, zo doe je dat

In de wereld van fietsen en maatwerkfietsen is 't Mannetje Fietstechniek in Haarlem een bekende naam. Een periode van snelle groei leidde hier en daar tot groeipijn. HR-manager Joost Schuit vertelt hoe dat is aangepakt.

’t Mannetje Fietstechniek is geen doorsnee fietsbedrijf. Wat doen jullie precies?

“We zijn fabrikant van maatwerkfietsen, revalidatiespecialist, dealer van onze eigen merken en andere merken, en we zijn een lokale en regionale fietswinkel met een werkplaats. Toen ik hier in 2006 begon, werkten we met vijf man. Nu werken we met 18 man. Het bedrijf is veranderd, het werk is veranderd, maar de structuur van het bedrijf is niet op alle punten meeveranderd. We hebben ontdekt dat groeien niet alleen voordelen heeft.”

Joost Schuit: "We hebben ontdekt dat groeien niet alleen voordelen heeft."
Joost Schuit: "We hebben ontdekt dat groeien niet alleen voordelen heeft."

Tegen welke uitdagingen liepen jullie aan?

“Vroeger deed iedereen alles. Verkoop, onderhoud en reparatie, maatwerkfietsen en productie. Dat was leuk, want het werk was gevarieerd. Maar toen we begonnen te groeien, ontstond er onduidelijkheid. We hadden geen vaste functieomschrijvingen en geen vaste taakverdeling. Daar wilden we wat aan doen. Zonder de leuke kanten van onze manier van werken te verliezen.”

Hoe hebben jullie meer structuur in het bedrijf aangebracht?

We laten ons niet meer gek maken door piekdrukte”

“Tijdens een vakbeurs kwam onze bedrijfsleider in gesprek met iemand van OOMT. Dat was het begin van een uitgebreid advies- en coachingtraject. Ons eerste contact met de OOMT-adviseur voelde meteen goed. Ze heeft met iedereen kennisgemaakt en met ons gepraat. Vervolgens heeft ze geholpen met het opzetten van een functiehuis met duidelijke taak- en functieomschrijvingen. Daarna hebben we de organisatiestructuur aangepakt. De derde stap was het structureren van het personeelsbeleid.”

Tegenwoordig ben je verantwoordelijk voor het HR-beleid. Hoe bevalt dat? Wat merken jullie van de veranderingen?

“Bij ons is iedereen opgeleid als fietsenmaker. Niet als manager. Een fiets repareren is iets totaal anders dan mensen aansturen. Daarom hebben we, op advies van de OOMT-coach, een managementtraining gevolgd. Er is nu veel meer structuur in de manier waarop we werken. We communiceren vaker en beter en daardoor werken we efficiënter. Er is meer duidelijkheid en minder frustratie. Dat merken we vooral tijdens seizoenspieken. Afgelopen zomer was de werkdruk hoog. Toch was de sfeer veel beter dan in voorgaande jaren. We laten ons niet meer gek maken, en we hebben meer oog voor elkaar.”


Dit artikel is gesponsord door OOMT.Bekijk hier hun partnerdossier.

OOMT

OOMT daagt vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Hierdoor werk je met plezier en zie je kansen in verandering. OOMT is er voor iedereen: voor medewerkers, leidinggevenden en werkgevers.