VVN pleit ook voor verbod: opvoeren e-bike weer hot news

VVN pleit ook voor verbod: opvoeren e-bike weer hot news

Na de Fietsersbond pleit ook Veilig Verkeer Nederland voor een verbod op apparatuur waarmee mensen hun e-bike kunnen opvoeren. Dat opvoeren - ook bij tweewielerspecialisten - een hot item is bewijzen ook artikelen op Tweewieler.nl die steevast heel veel worden gelezen.

Op Tweewieler besteden we veelvuldig aandacht aan het opvoeren van e-bikes, met name vanuit het perspectief van onze doelgroep: moet je als tweewielerspecialist instemmend antwoorden op de klant die vraagt of je zijn fiets iets harder kunt laten lopen? Of moet je hem vriendelijk duidelijk maken dat je hier niet aan meewerkt? Lees het artikel ‘E-bike opvoeren; doen of niet doen?’.

'Duitsland 1 op de 3 e-bikes getuned'

Dat opvoeren een hot topic is stelde ook CROW-Fietsberaad. In de zomer van 2020 vertelde de organisatie dat in Duitsland 1 op de 3 fietsen ‘getuned’ zou zijn. Ook in België blijken veel vakhandelaren e-bikes op te voeren. Volgens Tom Huyskens van BOVAG is niet duidelijk wat de omvang van opgevoerde e-bikes in Nederland is. Lees het artikel ‘Werk niet mee aan opvoeren, je gooit je eigen glazen in’.

Opvoerende handelaar aansprakelijk

Dat je als tweewielerspecialist absoluut niet mee moet willen werken aan een opvoer-vraag van een consument benadrukt ook Jurist Arnold Koopmans tijdens het eerste Tweewieler Café. “Wanneer jij als dealer de consument niet goed informeert over de mogelijke gevolgen van opvoeren, de opdracht tot opvoeren uitvoert en er gebeurt iets, dan kan de klant of zijn of haar verzekering je aansprakelijk stellen. Niet strafrechtelijk, maar wel civielrechtelijk.”
Bekijk de video waarin Arnold Koopmans uitgebreid vertelt over de niet-malse gevolgen van het opvoeren van e-bikes voor consument en handelaar.

Arnold Koopmans is jurist. Hij schreef een rapport over de gevolgen van opvoeren voor zowel de consument als de detaillist.
Arnold Koopmans is jurist. Hij schreef een rapport over de gevolgen van opvoeren voor zowel de consument als de detaillist.

Opvoeren e-bike = helmplicht

En dan is daar nog de blog van Tweewieler-hoofdredacteur Harrie Hoitink. Hij legt nadrukkelijk een verband tussen het opvoeren en een helmplicht; kijk naar de brommers in 1975 en de snorfiets in 2023. Gaat ons die helmplicht nu voor de derde keer gebeuren?

Stand van zaken politiek: motie CDA

Eind juni nam de Tweede Kamer een CDA-motie aan over een opvoerverbod van e-bikes. Onbekend is of het kabinet hiermee aan de slag gaat. De NOS bericht dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat er voorlopig geen verbod in zit, maar dat de mogelijkheden wel worden onderzocht.