Frederik Reichert (SKS Germany): 'Coronatijd maakt voordeel van lokaal produceren extra duidelijk'

Frederik Reichert (SKS Germany): 'Coronatijd maakt voordeel van lokaal produceren extra duidelijk'

SKS Germany valt niet meer weg te denken uit de Europese fietsindustrie. Dit jaar vierde het Duitse bedrijf zijn honderdjarig bestaan. Het koestert zijn verleden en bouwt tegelijkertijd op innovatieve wijze voort op het stevige fundament dat zich kenmerkt door Deutsche gründlichkeit. Een interview met Frederik Reichert, exportmanager bij SKS.


SKS Germany, een afkorting van Scheffer-Klute Sundern, is het succesverhaal van een familiebedrijf. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer. Nog altijd produceert het luchtpompen, daar waar het grote succes ooit mee begon. De Rennkompressor is ongetwijfeld de bekendste van allemaal. In de jaren tachtig kwamen er spatborden bij. Inmiddels is het gamma uitgebreid met tools, stuurhouders, zadeltassen en ander praktisch kleinood. Alles wordt geproduceerd in Duitsland voor maximale betrouwbaarheid en innovatie.

Op welke manier is het thema duurzaamheid ingebed in de productie in Duitsland?

Bij SKS Germany vinden we duurzaamheid ontzettend belangrijk. Ons motto is niet voor niets: Wertschätzen statt wegwerfen. Dat betekent zoveel als: waardeer grondstoffen en dank ze niet zomaar af. Als ik kijk naar ons assortiment, dan zie ik zeer duurzame kwaliteitsproducten. Ze voorkomen verspilling van grondstoffen. Hulpbronnen worden zo bespaard. Bij de productontwikkeling is het bijvoorbeeld een belangrijk criterium dat onze technologieën altijd te repareren zijn. Daarnaast zijn ze vervangbaar, indien nodig zelfs vele jaren na aankoop.”

Exportmanager bij SKS Germany Frederik Reichert.

Hoe uitdagend is het om innovatief te zijn met producten die op het eerste gezicht weinig sexy zijn?

“Als je een pomp nodig hebt, heb je een lekke band. En als je op zoek bent naar een spatbord, dan zijn de weersomstandigheden hoogstwaarschijnlijk slecht. De aanleiding om deze producten te gebruiken, maakt ze weinig sexy. En toch zie je ontwikkelingen die onze categorieën wel degelijk een sexy imago geven. Het worden meer designproducten, alles op en aan de fiets móet mooi zijn. Dat zie je goed bij bijvoorbeeld de spatborden. De Speedrocker en Mudrocker spatbordsets zijn daar mooie voorbeelden van. We besteden steeds meer aandacht aan de combinatie van functionaliteit en design. Want een product dat goed functioneert maar er op de fiets niet mooi uitziet, verkoopt niet.”

Hoe organiseert u het innovatieproces?

“We hebben een innovatieteam dat zich puur richt op innoveren en nieuwe ontwikkelingen. We hebben ook een aparte R&D-afdeling die zich om specifieke innovatiethema’s bekommert. Bijvoorbeeld digitalisering. Bij het innoveren nemen we de wensen en suggesties van onze directe klanten mee. Die vangen we op tijdens internationale beurzen en evenementen. Daarnaast krijgen we feedback online en van professionele sporters die we ondersteunen met producten. Feedback stelt ons in staat nieuwe ideeën te genereren en bestaande producten verder te ontwikkelen. Op die manier voldoen wij aan de verschillende eisen van de markt.”

Vijf nieuwe duurzame pompen voor 2022.

In welke hoek zoekt u op dit moment de grootste innovaties?

“De manier waarop fietsen in het dagelijks leven worden gebruikt, is veranderd. En daarmee veranderen ook de eisen en behoeften. Zo zal digitalisering in de toekomst in veel van onze productgroepen nog duidelijker terug te vinden zijn. Je ziet het nu al bij digitale drukmeters met hoge precisie, de COMPIT-stuurhouder met geïntegreerde powerbank en gadgets zoals de AIRSPY bandenspanningssensor. De markt laat ruimte voor creatieve IOT-mogelijkheden. Ook krijgen producten een meer multifunctioneel karakter, zoals een MTB-spatbord met geïntegreerde verlichting. Er is nog veel verbetering en vooruitgang mogelijk.”

Doordat wij diep geworteld zijn in het Duitse Sauerland en daar ook produceren, konden – en kunnen – wij levering garanderen”

Op welke manier heeft de productie in Duitsland jullie geholpen in coronatijd?

“De tweewielerbranche heeft de laatste decennia vertrouwd op de toelevering vanuit het Verre Oosten. Maar tijdens de coronapandemie is gebleken dat het fundament daaronder niet stevig genoeg is. Doordat wij diep geworteld zijn in het Duitse Sauerland en daar ook produceren, konden – en kunnen – wij levering garanderen. Onze productie werd tijdens de pandemie niet gehinderd. We hebben amper coronagevallen in de fabriek gekend. Vanwege de lockdown hebben we hooguit één maand een iets lagere productie gehad. De productie in Duitsland in combinatie met de goede infrastructuur richting veel Europese markten maakt dat de vakhandel steeds op ons kon rekenen.”

Spelen de coronaperikelen SKS Germany in de kaart?

“We zijn al jaren een belangrijke toeleverancier van fietsfabrikanten en bovendien sterk in de aftersales. Door de coronapandemie is de vraag alleen maar gestegen. Fabrikanten zien de voordelen van productie in Europa ten opzichte van het Verre Oosten, met de nadelen van instabiele kwaliteit, logistieke strubbelingen en hoge CO²-uitstoot. De vraag is dermate gestegen dat we nieuwe OEM orders pas voor mei 2023 kunnen oppakken. We hebben daarom besloten de capaciteit in onze fabriek te vergroten. Er is geïnvesteerd in een nieuwe extrusielijn voor spatborden. Daarmee verdubbelt de capaciteit. Deze spatborden zijn puur bedoeld voor OEM toepassingen. We doen ons best om de productie verder op te schalen en bouwen momenteel al een nieuw magazijn. Belangrijk daarbij is dat we bij dit alles ook over voldoende personeel blijven beschikken. Op dit moment staan er tientallen vacatures open, met name voor productie en logistiek. ”

Dit artikel is gesponsord door SKS Germany