Pieter Versteege: 'Wij zijn de missionaris van de fietstrends'

Pieter Versteege: 'Wij zijn de missionaris van de fietstrends'
Met het Benelux-team en het bedrijf in Duitsland wordt de markt afgespeurd naar trends.

Opvallen met innovaties. Soms geschikt voor een breed publiek, soms juist voor een kleine niche. Dáárin is Cosmic Sports al vele jaren succesvol. Cosmic Sports, met Benelux-vestiging in Zandvoort, verbreedt de komende jaren zijn horizon. "We waren altijd sportief georiënteerd, mikten op mensen met rugnummers en startbewijzen. Maar we hebben nu ook steeds meer aandacht voor reizen, outdoor en de lifestylekant van fietsen."

Er wordt zo vaak gezegd dat de fietsindustrie snel evolueert. Maar eigenlijk herhaalt de geschiedenis zich vaker dan we denken, zegt Pieter Versteege, general manager bij Cosmic Sports in de Benelux. Veel huidige - en waarschijnlijk ook toekomstige - ontwikkelingen in de branche zijn een kopie van eerdere trends, alleen in een eigentijds, moderner jasje gestoken.
De graveltrend is zo’n gevalletje oude wijn in nieuwe zakken, meent Versteege. “De hele industrie duikt er nú bovenop en positioneert het als iets nieuws. Er worden monstertochten op de nieuwste gravelbikes afgelegd. En de merken laten hun in reclame doorschemeren hoe goed hun fietsen voor dat soort uitdagingen zijn geprepareerd. Precies dát gebeurde ruim een eeuw geleden ook al."

Het artikel gaat verder na de foto.

"Ik heb laatst het boek De Fiets van Lautrec gelezen, daarin vind je veel parallellen. Parijs-Roubaix was niet meer dan een opwarmtocht voor de echte, epische onderneming over ruwe wegen. Dat zie je nu weer opkomen, met gravel. Ik vind gravel trouwens een kromme benaming. Op gravel wordt getennist. En dat is het dus precies niet. Je zou het eerder all-road moeten noemen.”

Brengers innoverende producten

Trends analyseren en waar nodig erop inspringen; het is iets wat bij Cosmic Sports aan de lopende band gebeurt. Sterker nog: het is hun bestaansrecht. “Bij Cosmic Sports duikt de vernieuwing doorgaans eerder op, wij zijn vaak de brengers van innoverende producten en merken die iets nieuws hebben bedacht. Dingen waar iedereen eerst sceptisch naar keek. Als er dan tekenen van echte doorbraak zijn, duikt de hele markt er rucksichtslos op, zonder zich eerst af te vragen: hoe kwam deze trend eigenlijk tot stand?”

Het artikel gaat verder na de foto.

Versteege noemt als voorbeeld de 29 inch-wielen, tegenwoordig de standaard op mountainbikes. “Je kunt haast niet meer mountainbiken op een fiets met 26 inch-wielen, wat onzin is maar zo wordt het gebracht. Er zijn bij sommige bedrijven mensen de laan uitgestuurd, omdat ze de trend hadden gemist. Wij hebben de merken Salsa en Surly in de portefeuille, die hadden de wielmaat al toen die nog nergens verkrijgbaar was. We voelden ons bij Cosmic Sports kapitein eenoog in het land der blinden. Toen Eurobike aangaf dat we over moesten op 29 inch, waren wij goed voorbereid op de trend en moesten andere nog op gang komen.”

Overreactie nicheproducten

Op de BikeMotion in 2005 stonden we met een fatbike. Dikke banden werden echter niet begrepen”

Soms bespeurt Versteege een overreactie van de markt, met name bij nicheproducten. “Als we een innovatie interessant en kansrijk achten, gaan we ermee naar de vakhandel. ‘Pas op, dit kan weleens een trend worden’. Je voelt je dan net een missionaris. Soms word je weggelachen. Ik herinner me nog onze eerste BikeMotion, in 2005. Daar stonden we met een fatbike. Dikke banden werden echter niet begrepen. Een paar jaar later werd de fatbike zelfs een trend. Pure overdaad. Want de fatbike is er in eerste instantie voor fietsen in de sneeuw. Je gaat toch ook niet met een sneeuwscooter door de P.C. Hooft? Andere merken kijken om zich heen naar trendjes. Om maar niets te missen, duiken ze erbovenop. Cosmic Sports is vaak de aanstichter.”

Nieuwe trends

Met het Benelux-team en het moederbedrijf in Duitsland wordt de markt afgespeurd, in de hoop nieuwe producten en trends te ontdekken. “Ook wij hebben het soms bij het verkeerde eind. Dan stuur je het product naar de buurman en blijkt het later toch een succes te worden”, bekent Versteege. Maar verreweg in het grootste aantal gevallen heeft Cosmic Sports beet.
“Het grote verschil is dat we proberen betrokken te raken bij de doelgroep, ook als het een heel kleine niche is. Een paar jaar geleden ben ik naar een bike park in Winterberg gegaan, puur om gevoel te krijgen bij dirt jump en freeride -  ik wist daar eerst niets van. Als daar op een dag vijfhonderd mensen samenkomen, is de helft Nederlands. Ook zij hebben specifieke accessoires nodig, alleen is daar bijna geen vakhandelaar op ingericht. Wij vergaren de kennis van dit soort trends en vervolgens brengen we die over op de vakhandel.”

B2B-portal vernieuwd

Pieter Versteege: “Steeds meer aandacht voor reizen, outdoor en de lifestylekant van fietsen.”

Cosmic Sports, met tweeënhalfduizend accounts in de Benelux, staat bij de vakhandel bekend als betrouwbare partner. Het Zandvoortse bedrijf telt drie buitendienstmedewerkers.
“We zijn geen snelle jongens met mooie praatjes, we gaan voor langdurige klantrelaties. Daarom zijn service en aftersales topprioriteit”, zegt Versteege, die aangeeft dat zeer recentelijk de B2B-portal is vernieuwd (‘De oude hing met vliegentouw en ducttape aan elkaar’).
“Contactmomenten vinden we belangrijk. Daarom zal onze buitendienst ook altijd zijn rondes blijven maken en zullen we beurzen trouw blijven bezoeken. Dat geeft enorm veel plezier en vertrouwen. Wij zijn mensen. En mensen doen zaken met mensen.”

Dit artikel is gesponsord door Cosmic Sports.