nieuws

10 jaar Centrum Fietsdiefstal: bij aangifte is snelheid cruciaal

Winkel 258

Bij het congres ‘10 jaar Centrum Fietsdiefstal’ kwam telkens weer naar boven dat goed aangifte doen doorslaggevend is voor het opsporen van de fiets. Snelheid is daarbij cruciaal, na 48 uur stopt de politie met opsporen omdat de fiets dan het land uit kan zijn.

10 jaar Centrum Fietsdiefstal: bij aangifte is snelheid cruciaal
Goed aangifte doen doorslaggevend is voor het opsporen van de fiets. Snelheid is daarbij cruciaal. Foto redactie Tweewieler

Het Centrum Fietsdiefstal heeft in de 10 jaar van bestaan een aantal initiatieven ontplooit die hun vruchten hebben afgeworpen. Het valt onder de Stichting AVc (Aanpak Voertuigcriminaliteit), waarin verzekeraars, Politie, RDW en brancheorganisaties samenwerken. AVc stopt per 1 januari 2019 in zijn huidige vorm. Hoe de aanpak van voertuigcriminaliteit wordt voortgezet, is nog niet bekend.

Wapenfeiten

Directeur Titus Visser van het Centrum Fietsdiefstal somde wat wapenfeiten van de afgelopen 10 jaar op:

  • Aantal fietsdiefstallen teruggebracht
  • Landelijk register gestolen fietsen
  • Stop Heling.nl
  • Goed op slot-campagnes
  • Inzet van lokfietsen.

Framenummer weten

“De voornaamste uitdaging van ons expertisecentrum was het vertrouwen bij het grote publiek positief beïnvloeden. Vertrouwen dat het zin heeft om aangifte te doen als je fiets is gestolen. Daarvoor hebben we bewustwording gecreëerd. Bij aangifte is het cruciaal dat je het framenummer geeft. Ook hebben we ervoor gezorgd dat aangifte doen veel laagdrempeliger is geworden.” Aangiftes kunnen al een paar jaar digitaal worden gedaan. Het is alleen jammer dat sinds kort een inloggen met een DigiD nodig is om aangifte te doen. Dat werpt weer een drempel op, was de verzuchting onder de aanwezigen.

Connected bike terugvinden


Dat waren bij het congres zo’n 150 stakeholders, veel politie, verzekeraars, overheidsmensen en een plukje vertegenwoordiging vanuit de fietsenindustrie. In werksessies gingen deze aan de slag om richting te geven aan het in de toekomst voorkomen van fietsdiefstal. De kansen liggen in de connected bikes. Visser: “De fiets wordt ‘volgbaar’ dankzij het Internet of Things. Door dit te combineren met private opsporingsdiensten, vergroot je de kans om de gestolen fiets terug te vinden.” Bijvoorbeeld Accell werkt met opsporingsbureau G4S.

BikeBlockChain ondertekend


Een opvallende term die herhaaldelijk viel was Bikeblockchain. Een lekker bekkende term die refereert aan de verschillende partijen (blocks) in de keten van aangifte fietsdiefstal: eigenaar fiets, Politie, verzekering, (lokale) overheid, RDW, fietsretail, product (elektronisch slot). Op het congres werd bekendgemaakt dat het convenant BikeBlockChain is ondertekend door de betrokken partijen. Deze maken zich samen sterk voor een gestandaardiseerde softwareoplossing om de uitwisseling van data tussen de diverse ‘blocks’ te optimaliseren. De aangifte kan daardoor veel sneller worden opgepakt door opsporingsinstanties of politie.

Rol fietsenretailer

In vrijwel alle oplossingen die werden bedacht door deelnemers aan het congres, en ook in de BikeBlockChain, speelt de fietsenretail een rol. Opsporing in de toekomst staat of valt bij de koppeling van de fietsgegevens (via gps, lora, bluetooth of andere communicatietechnologie) met die van de eigenaar. Dat gebeurt bij de aflevering van de (nieuwe) fiets.

Oproep tot standaardisering

Een geluid dat ook vaker te horen was, was de roep om standaardisering op het gebied van connectiviteit. Verschillende producenten zijn bezig met elk op hun eigen wijze technologie en applicaties te ontwikkelen en in de markt te zetten. Vanuit het publiek kwam de suggestie dit op Europees niveau te standaardiseren (uitwisseling van gegevens), om de opsporing (ook internationaal) te vergemakkelijken.

Lees ook:

Minder aangiften fietsdiefstal

Aangiften fietsdiefstal dalen

Campagne Stop fietsdiefstal van start (over belang 2e slot)

Foto's

Reageer op dit artikel