nieuws

Tweewieler Studiereis: blik op 24-uurs productie

Retailing 2371

Tweewieler Studiereis: blik op 24-uurs productie
De ontvangsten door de Chinezen is telkens allerhartelijkst. Foto redactie Tweewieler

Op dag 2, 3 en 4 bezoeken de deelnemers aan de Tweewieler Studiereis 2016 naar China een paar megagrote productiebedrijven zoals KMC, helmenproducent Strategic Sports en accuproducent Phylion. Deze ‘kolossen’ hebben eigen gratis huisvesting op het fabrieksterrein waar de mensen 24 uur per dag werken, eten en slapen.

Bij een van de bezochte bedrijven krijgen we wat meer inzicht in de levensomstandigheden van de arbeiders. Wat opvalt is dat iedereen volgzaam zijn lopende band werkzaamheden doet. Jongere mensen doen het zwaardere werk, als ze daar te oud voor zijn schuiven ze binnen het bedrijf op naar een rustiger plek met lichter werk. Zo kun je je hele leven bij hetzelfde bedrijf blijven werken. De meeste bedrijven hebben hun eigen huisvesting op het terrein van de fabriek, waar zo’n 70% van de arbeiders woont. Op de zondag, de enige vrije dag in de week, zijn ze vrij om te gaan en staan waar ze willen. De arbeiders werken in 2 ploegen van 12 uur en maken zo de 24 uur vol. Een werkweek van 72 uur dus. Door die vele uren verdienen ze nog een redelijk salaris van tegen de € 1.000,- per maand. Per jaar hebben ze 15 vakantiedagen, aangevuld met feestdagen.

Dag 2 Bafang aandrijfsystemen

Op dag 2 vertrekt de groep na het ontbijt naar Bafang. Weer valt op hoe hartelijk de groep wordt ontvangen bij de Aziatische bedrijven, bij aankomst staat een team van bijna 20 mensen ons op te wachten, een en al smiles. Bafang maakt aandrijfsystemen voor e-bikes en ontwikkelt zich tot een flexibele partner voor aandrijfsystemen. Het bedrijf gevestigd in Suzhou richt zijn pijlen op het midden- en hogere segment, onder meer met de introductie in 2015 van het Max Drive middenmotorsysteem, waarmee het een stap zet naar deze segmenten e-bikes en naar een Europees niveau. Voor 2017 staat de introductie van het Modest Drive System op het programma, wat 1.000 Watt aan vermogen heeft, in combinatie met een 43 Volts accu (ipv 36V).

Dag 2 Accuproducent Phylion

Na de lunch staat het bezoek aan batterij fabrikant Phylion op het programma. Liu Yang (Luc), vice general manager van de business unit LEV (light electric vehicles) ontvangt de groep. Phylion produceert accu’s voor een brede range aan toepassingen, naast lichte elektrische voertuigen bijvoorbeeld ook transportvoertuigen. De accu’s zijn op Accell-fietsen te vinden, en een grote Europese klant is de Franse post LaPoste. Het is ook een jong bedrijf en opgericht in 2003. Hun belangrijkste USP is de uitgebreide testfase van alle accu’s voordat ze op de markt komen. Daarnaast zijn ze gericht op innovatie. Ruim 10% van de werknemers bestaat uit ingenieurs. Een paar jaar geleden heeft Phylion veel geïnvesteerd in geautomatiseerde productie, waardoor het aantal werknemers daalde van 1.000 naar 500. Inmiddels zijn er weer 1.100 mensen in dienst door de sterk toegenomen vraag naar accu’s. E-bike accu’s is een belangrijke productgroep voor Phylion; in 2006 werd de eerste e-bike accu geproduceerd voor de EU-markt. Het bedrijf produceert zelf platte cellen. Hun eigen technologie heet Prismatic. Voor de heavy duty voertuigen zoals van LaPoste worden LFP accu’s gemaakt. De F staat voor fosfaat.

Dag 3 Tristar, produceert voor NuVinci

We bezoeken Tristar, dat naven produceert voor NuVinci. Tristar bestaat uit verschillende bedrijven die onder meer voor de automotive industrie producten maken. Wereldwijd beslaan de productiefaciliteiten 220.000 m2. In USA en Europa zitten hoofdkantoren voor sales en service. Nederlandse merken die nauw met NuVinci samenwerken zijn onder meer Gazelle en Azor Bikes. NuVinci China beschikt over alle benodigde EU-certificaten, om partnerships op te kunnen zetten met Europese fietsmerken. De productie van de N360 gebeurt sinds 2010 in de locatie waar de deelnemers een kijkje nemen, in Suzhou. Ook zien we de assemblage van de N330 en de N380, naven die bij uitstek geschikt zijn voor e-bikes vanwege de grote krachten die de naven aan kunnen.

Dag 4 KMC Chain

Kettingfabrikant KMC behoort tot ’s werelds grootste, met 150 miljoen kettingen per jaar. Het heeft vele productielocaties, waaronder in Taiwan en Vietnam. Het bedrijf focust zich op partnerships met zijn klanten, want de kettingen moeten optimaal lopen op de systemen van andere merken. Innovatie is een ander speerpunt van KMC en ook hiervoor werken ze nauw samen met merken. De focus ligt op steeds lichtere kettingen, terwijl ze even sterk blijven of liefst nog sterker zijn. Voor modeljaar 2018 introduceert KMC een 12-speed ketting. Deze X12 is compatibel met alle systemen. In het design is gezorgd voor een geluidsreductie. Ook is de vormgeving zodanig dat als de ketting scheef ligt (met 1 kettingblad voor), het design voorkomt dat de ketting telkens naar het midden ‘trekt’. De focus voor nu qua innovatie ligt vooral in kettingen voor e-bikes. De rotatiekrachten (torque) kan hoge pieken bereiken bij een e-bike en zet daarmee veel krachten op de ketting. Ook de torsie is groot. E-bike kettingen moeten dus op alle fronten sterk zijn, en KMC claimt dit waar te maken met de X11e-kettingen speciaal voor (speed) e-bikes met sterke motoren.

Dag 4 Helmenproducent Strategic Sports

De deelnemers aan de Studiereis Tweewieler 2016 bezoeken dit keer bepaald geen kleine bedrijven. KMC heeft duizenden werknemers in dienst, een ook helmenproducent Strategic Sports, het volgende bedrijf dat we bezoeken, heeft zo’n 3.500 arbeiders in dienst. Het maakt helmen voor onder meer Bell, ABUS, Bontrager en Giro, en voor Nederlandse partijen zoals AGU en BBB Cycling. De productie is dan ook sky high, ongeveer 15 miljoen (!) helmen rollen er jaarlijks van de band. Naast fiets- en skatinghelmen ook motorhelmen en skihelmen. Lean productie en lean management staan hoog in het vaandel bij Strategic. Bij lean management, oftewel het zo efficiënt mogelijk produceren, stimuleert het bedrijf dit door medewerkers die een goede suggestie doen voor meer efficiëntie, te belonen met extra geld. Strategic maakt zichzelf zo aantrekkelijk mogelijk voor arbeiders door gratis huisvesting op het terrein, gratis kinderopvang, en de verloting van een paar auto’s tijden Chinees nieuwjaar. Bij Strategic is veel productie geautomatiseerd en het mensenwerk door robots overgenomen. Dit verhoogt de snelheid en precisie en staat garant voor een constante kwaliteit van de producten.

In China alles factor 20 groter

In gesprek met Liu Yang (Luc), vice general manager van de business unit LEV van Phylion. Hij: ‘Ik woon liever niet in Shanghai, dat is zo’n grote stad.’ Vraag: Hoeveel mensen wonen daar dan? ’20 miljoen.’ ‘O dat is meer dan in heel Nederland.’ ‘Ik woon liever in een kleinere stad, zoals Suzhou waar ik woon.’ Vraag: ‘Hoeveel mensen wonen daar dan?’ ‘6 miljoen.’ Nota bene, een stad als Amsterdam haalt nog niet eens de miljoen inwoners…

Leerzame reis

‘Tijdens deze studiereizen leer ik altijd weer wat,’ meldt een deelnemer spontaan. ‘Bijvoorbeeld dat een bepaald fietsenmerk het binnenwerk van een motor los levert voor weinig, terwijl andere merken hier heel erg moeilijk over doen en je een sloot geld kwijt bent omdat ‘hun’ aandrijfsysteem uniek is en de onderdelen zogenaamd niet los geleverd kunnen worden. Ik weet nu wel beter.’ Deelnemers geven ook aan dat ze na het productieproces te hebben gezien van de diverse producten, aan de klant veel beter kunnen uitleggen hoe het product in elkaar zit en waarom een product kost wat het kost en niet 1-2-3 zomaar te repareren is.

Tweewieler Studiereis

De Tweewieler Studiereis 2016 wordt gesponsord door: 

  • ENRA Verzekeringen
  • Dynamo Retail Group
  • NuVinci Cycling
  • Bafang
  • Vendit
  • Willex

Helaas is het internet in China traag, meer foto’s volgen zodra we weer in Nederland zijn.

  Sponsorlogo's Tweewieler Studiereis 2016

Reageer op dit artikel