nieuws

Onderzoeksrapport: rijwielvakhandel in de verdrukking

Retailing

Onderzoeksrapport: rijwielvakhandel in de verdrukking

ALMELO – Van Es Marketing Services heeft opnieuw een uitvoerig onderzoek gehouden onder rijwielzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Rijwielhandel 2006 uiteengezet.

ALMELO – Van Es Marketing Services heeft opnieuw een uitvoerig onderzoek gehouden onder rijwielzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Rijwielhandel 2006 uiteengezet.

De belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat de rijwielzaken veel last hebben van concurrentie uit andere branches, maar dat de product-markt-combinatie senioren en elektrische fietsen volop kansen biedt. De fietsendetailhandel heeft te maken met een teruglopende markt. Als gevolg hiervan is er sprake van toenemende prijsconcurrentie waarbij de marges onder druk staan.

“Bij de consument zien we steeds meer een tweedeling ontstaan van een groep die hoge eisen stelt aan een fiets en daarvoor ook wil betalen en een andere groep die vooral op de prijs let. De eerste groep consumenten bestaat voornamelijk uit zeer actieve/sportieve fietsers en senioren. Senioren zijn nog van het oude stempel; kwaliteit en degelijkheid zijn belangrijk en wat nog goed is wordt niet weggegooid maar gerepareerd en onderhouden door de rijwielspeciaalzaak,” zegt onderzoeker Han van Es.

“De prijskopers zijn veelal jongere consumenten; de prijs is doorslaggevend en met de wegwerpcultuur van deze generatie komt men minder vaak bij de fietsenmaker voor reparatie en onderhoud. Door het toegenomen aantal aanbieders van goedkope fietsen via andere verkoopkanalen (branchevreemde kanalen en internetaanbieders) staat het lage prijssegment bij de rijwielzaken sterk onder druk. Mede door internet is de consument steeds beter geïnformeerd over producten en prijzen. Men weet wat men wil en tegen welke prijs het mogelijk moet zijn. Vrijwel alle detailhandelssectoren worden geconfronteerd met branchevervaging, prijsconcurrentie en schaalvergroting. De rijwielzaken verliezen ieder jaar circa 3% marktaandeel in de verkoop van nieuwe fietsen.”

‘Tweewieler’ het meest gelezen
In het marketingonderzoek is ook gekeken naar de vakbladen en de leesintensiteit. Daaruit bleek dat 89% van de respondenten vakbladen leest. De twee meest genoemde vakbladen zijn Tweewieler en Fiets. “Ten opzichte van het onderzoek in 2004 heeft Tweewieler een stijging van 7% gerealiseerd. Fiets, dat eigenlijk een publieksblad is, scoort onder rijwielzaken ook een goed bereik,” aldus het rapport. “Naast het goede lezersbereik van Tweewieler is de leesintensiteit ook goed; 73% van de respondenten, die het vakblad spontaan heeft genoemd, leest het blad grotendeels of helemaal.”

MEEST GELEZEN (VAK)BLADEN
1. Tweewieler (77%)
2. Fiets (25%)
3. Velo Pro Europe (16%)
4. Fietsmarkt (13%)
5. Mountain Bike Plus (6%)
6. BOVAGkrant (5%)
7. WielerRevue (4%)

EXCLUSIEVE LEZERSAANBIEDING VAN TWEEWIELER: € 100,- KORTING!
In samenwerking met Van Es Marketing Services biedt Tweewieler u het Marketingrapport Rijwielhandel 2006 aan met € 100,- korting! U betaalt slechts € 295,- in plaats van € 395,- (excl. btw). Deze exclusieve lezersaanbieding loopt tot 1 januari 2007.
Let op de november-uitgave van Tweewieler. Daarin vindt u de bestelbon voor het Marketingrapport Rijwielhandel.

Reageer op dit artikel