nieuws

Tweewielerhoek Reinier leert van OOMT GastvrijheidsCheck

Ondernemen

Om zichzelf en zijn team scherp te houden, meldt Reinier Potkamp zich eind vorig jaar aan voor de GastvrijheidsCheck van OOMT. De tweewielerondernemer gebruikt de uitkomsten van het mysteryguest-bezoek om zijn dienstverlening te verbeteren. “Vakkennis heeft onderhoud nodig. Ook als het om gastheerschap gaat.”

Tweewielerhoek Reinier leert van OOMT GastvrijheidsCheck
Het team van Tweewielerhoek Reinier.

Reinier Potkamp leerde het fietsvak van zijn vader. Dertig jaar geleden begon hij Tweewielerhoek Reinier aan de Graafschap in Kampen. Tegenwoordig heeft het bedrijf drie medewerkers en is de showroom gevuld met de merken Gazelle, Giant en Flyer.

Elektrische fietsen als specialisme

“Met ons assortiment zoeken we het in de breedte, met elektrische fietsen als specialisme”, vertelt Potkamp.”Sterke merken trekken klanten. Door de opkomst van internet moeten wij ons duidelijk profileren in de lokale markt. Veel klanten kijken eerst online, komen naar onze winkel en beginnen als eerste over de prijs. Wij proberen dat om te buigen met productkennis en persoonlijke aandacht. Als klanten zich op hun gemak voelen en merken dat we eerlijk advies geven, kopen ze hun volgende fiets eerder bij ons. Maar dat gaat niet vanzelf. Je moet jezelf tegenwoordig bij iedere klant opnieuw bewijzen.”

OOMT GastvrijheidsCheck

Omdat Potkamp wil weten hoe zijn winkel op gastvrijheid scoort, meldt hij zich aan voor de OOMT GastvrijheidsCheck. “Ik had er via via van gehoord en heb ons aangemeld via de website van OOMT. Toen gastvrijheidscoach René Bestevaar bij ons langs kwam en vertelde dat de mysteryguest al langs was geweest, was ik verbaasd. We hebben er niets van gemerkt.”

Toen gastvrijheidscoach René Bestevaar bij ons langs kwam en vertelde dat de mysteryguest al langs was geweest, was ik verbaasd. We hebben er niets van gemerkt.

De GastvrijheidsCheck levert nuttige informatie op, vindt Potkamp. “Het is geen droge opsomming van alles wat je fout doet. Het is een opbouwend verhaal met tops en tips: dingen die je goed doet en dingen die beter kunnen. We kregen bijvoorbeeld een goede beoordeling voor het verkoopgesprek met het advies om meer aandacht te geven aan de bijverkoop van producten rondom de fiets. Voor de winkelinrichting kregen we ook een top, plus de tip om accessoires duidelijker te promoten.”

Website en social media

De check beperkt zich niet tot de winkel. Ook de website en social media komen aan bod. “Onze website is goed vindbaar en we kregen een top voor de snelheid waarmee we op e-mails reageren. Een tip is dat we de Facebookpagina vaker kunnen updaten en dat we klanten in e-mails kunnen uitnodigen om naar de winkel te komen. Daar letten we nu beter op.”

Tegenwoordig ligt het tempo veel hoger. Tegen de tijd dat je nieuwe techniek in de vingers hebt, verandert het weer.

Potkamp gebruikt de uitkomsten van de GastvrijheidsCheck om de gastvrijheid van het bedrijf te verbeteren. “Iemand van buiten kijkt met een andere blik naar jouw bedrijf dan jijzelf. Als het om gastvrijheid gaat, hoor ik liever van een mysteryguest wat we beter kunnen doen dan van een van onze klanten.”



Meerdere keren per jaar op training


Sinds Reinier Potkamp in 1988 voor zichzelf begon, is de tweewielerbranche behoorlijk veranderd. “Tegenwoordig ligt het tempo veel hoger. Tegen de tijd dat je nieuwe techniek in de vingers hebt, verandert het weer. Als je alles wilt bijhouden, moet je meerdere keren per jaar op training.” Volgens hem geldt dat niet alleen voor technische ontwikkelingen. “Ook gastvrijheid verandert. Daarom hebben we de GastvrijheidsCheck gedaan. En op basis van de uitkomsten van deze check gaan we binnenkort aan de slag met de workshop ‘Bekijk het door de ogen van de klant’. Je moet alles bijhouden. Ook als het om gastheerschap gaat.”

Meer oog voor gastvrijheid met de OOMT GastvrijheidsCheck

Wil je weten hoe klanten jouw bedrijf ervaren? Of waar verbeterpunten liggen als het om gastvrijheid gaat? Je ontdekt het met de OOMT GastvrijheidsCheck. Een mysteryguest van OOMT evalueert je bedrijf en geeft eerlijk en onafhankelijk advies. Tijdens een bezoek van de gastvrijheidscoach komen goede punten en verbeterpunten aan bod, aangevuld met tips om het gastheerschap naar een hoger niveau te brengen. Weten wat de gastvrijheidscoaches van OOMT voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Ga naar www.oomt.nl/gastvrijheidscheck of bel 030-6087755.
Reageer op dit artikel