artikel

Drie miljard extra voor infrastructuur fiets

Ondernemen 796

Drie miljard extra voor infrastructuur fiets

“We hebben de fiets keihard nodig. Niet alleen als wapen tegen de drukte, maar ook voor het klimaat, schone lucht in onze steden en onze gezondheid.” Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven vandaag op het Nationaal Fietscongres. Het doel is 20 procent meer fietskilometers in 2027.

Volgens RAI Vereniging moet er dan flink geïnvesteerd worden in infrastructuur en is zo’n 3 miljard extra nodig. “Het is een ambitieuze doelstelling als we in 2027 20 procent meer willen gaan fietsen dan in 2017. Maar die doelstelling gaan we met elkaar halen en is cruciaal voor de bereikbaarheid, milieu en gezondheid van alle Nederlanders”, stelt Wouter Jager, voorzitter sectie Fietsen RAI Vereniging in reactie op de plannen van Tour du Force.

Samenwerking overheid, organisaties en brancheverenigingen

Investeren in de fiets is relatief goedkoop en levert snel resultaat op

Ruim 20 overheden, organisaties en brancheverenigingen zijn enkele jaren geleden samengegaan in de Tour de Force. Er is al veel bereikt, maar de eindstreep van 20 procent meer fietskilometers is nog niet in zicht. Staatssecretaris Van Veldhoven (die specifiek over het fietsbeleid gaat) wil nog deze kabinetsperiode 200.000 extra mensen op de fiets naar het werk. “Investeren in de fiets is relatief goedkoop en levert snel resultaat op”, zei de bewindsvrouw op het Nationaal Fietscongres.

Meer investeren in infrastructuur

Wouter Jager zegt hierover: “De afgelopen jaren zijn belangrijke stappen gezet. Zowel door RAI Vereniging, de fietsindustrie als de andere partijen binnen Tour du Force. De fiets wint mede dankzij de komst van onder andere de (speed) e-bike aan populariteit en maakt nog bredere inzet voor zowel privé en als woon-/werkverkeer mogelijk. RAI Vereniging heeft er mede voor gezorgd dat vanaf volgend jaar de regels voor de leasefiets worden vereenvoudigd zodat de verkoop en daarmee het (zakelijk) gebruik van de fiets een flinke impuls krijgt. Maar al deze maatregelen hebben pas echt effect als er flink geïnvesteerd wordt in infrastructuur voor de fiets. Voor de schaalsprong is zo’n drie miljard extra nodig. In het recent gepresenteerde Deltaplan Mobiliteit 2030 staan concrete investeringsmaatregelen die moeten leiden tot de noodzakelijke schaalsprong voor de fiets.”

3 op de 10 nieuw verkochte fietsen zijn e-bikes

Nederland heeft 17 miljoen inwoners en 23 miljoen fietsen. Ruim een kwart van alle verplaatsingen die Nederlanders maken gaat per fiets, meldt de Tour de Force. Jaarlijks worden 4,5 miljard fietsverplaatsingen gemaakt, met in totaal 15,5 miljard fietskilometers. Steeds meer zijn elektrisch; 3 op de 10 nieuw verkochte fietsen zijn nu e-bikes.

Meer voorzieningen voor fietsers

Om mensen ervan te overtuigen de fiets te pakken, moeten er nog meer voorzieningen komen: stallingen bij ov-knooppunten bijvoorbeeld, of snelle toegang tot een deelfiets. Werkgevers moeten fietsgebruik meer stimuleren. Pakketbezorgers kunnen nog meer de ‘cargobike’ nemen. Kortom: de fiets moet meer dan nu voor iedereen een uitkomst zijn. Samen met de partners gaat Tour de Force er nu voor zorgen dat de plannen worden uitgevoerd.

Nationaal Fietscongres

Op het Nationaal Fietscongres in Houten zijn honderden deskundigen bijeen, ook sociaal-geografen, architecten, mensen van Rijkswaterstaat, werkgevers, milieu- en fietsorganisaties.


Lees ook

 
 

 

Reageer op dit artikel