nieuws

UCI gewichtseis voor racefiets aangepakt

Fietsen

UCI gewichtseis voor racefiets aangepakt
De nieuwe werkgroep ‘Aerodynamics and Weight Limitations Working Group’ (WFSGI) gaat de aanpassing van de UCI 3:1 regel voor aerodynamica, en de gewichtslimiet van racefietsen aanpakken. Foto Tweewieler

De fietsindustrie wil een lagere UCI gewichtseis voor racefiets. Hiertoe is onlangs de ‘Aerodynamics and Weight Limitations Working Group’ opgericht als onderdeel van de Fietscommissie van de World Federation Sporting Goods Industry (WFSGI).

De nieuwe werkgroep gaat de aanpassing van de UCI 3:1 regel voor aerodynamica van racefietsen aanpakken. Datzelfde geldt, in nauwe samenwerking met de UCI, voor de gewichtslimiet van minimaal 6,8 kilo voor racefietsen.

Verruiming van de eisen

De Union Cycliste Internationale (UCI) stelt eisen aan racefietsen en mountainbikes die in internationale races uitkomen die onder UCI auspiciën worden verreden. Deze eisen vertalen zich in de race- en mtb-modellen die u in de winkel heeft staan. Omdat wielrenliefhebbers en mountainbikers alle (product) ontwikkelingen op de voet volgen, maakt de industrie er veel werk van de UCI door aanbevelingen die de nieuwe werkgroep opstelt, te bewegen tot een verruiming van haar eisen. Die verruiming maakt het mogelijk nieuwe race en mtb-modellen aan te bieden die de technologische ontwikkeling reflecteren.

Minimumgewicht aanpassen

In het jaar 2000 heeft de UCI het toegestane minimumgewicht van racefietsen op 6,8 kilo vastgesteld. De nieuwe WFSGI werkgroep had een eerste bijeenkomst tijdens de Eurobike 2015 eind augustus. Dat de werkgroep bovenvermelde UCI-regel wil aanpassen, heeft alles te maken met de technologische ontwikkelingen sinds het jaar 2000.  

Voortschrijdende technologie

Vooral in frametechnologie is er veel gebeurd de afgelopen vijftien jaar. Carbon wordt tegenwoordig breed toegepast en zal ook zijn intrede gaan doen binnen de middenprijsklassen. Vandaar dat volgens de nieuwe werkgroep de tijd is aangebroken om de UCI-regels te herzien. Met name omdat deze regels nu een verdere ontwikkeling in de weg staan.

Gewichtslimiet als veiligheidsmaatregel niet meer relevant

Daarnaast is de werkgroep van mening dat de gewichtslimiet van de UCI als veiligheidsmaatregel niet langer relevant is. Tegenwoordig wordt er zelfs opzettelijk gewicht toegevoegd aan wedstrijdfietsen om aan deze regel te voldoen. Wat de nieuwe  gewichtslimiet voor racefietsen moet worden en welke andere eisen er dan aan racefietsen gesteld moeten worden, gaat de werkgroep, in samenwerking met de UCI, de komende maanden onder de loep nemen.   

UCI-regel 3:1 aanpassen

Tevens heeft de nieuwe werkgroep zich ook ten doel gesteld voorstellen te doen om de 3:1 regel van de UCI te veranderen. Deze stelt een limiet aan de aerodynamica van racefietsen en met name aan de windgeleiding van onderdelen. Volgens de industrie blokkeert deze regel de ontwikkeling van aerodynamische constructies.

Discussie voor schijfremmen succesvol verlopen

De ‘Aerodynamics and Weight Limitations Working Group’ gaat dus de discussie met de UCI opstarten. Het bestuursorgaan voor de wereldwijde wielren- en mtb-(prof-)competitie heeft al gereageerd en gezegd open te staan voor de discussie. Eerder heeft een speciale WFSGI werkgroep voor de kwestie omtrent schijfremmen op racefietsen een, voor zowel industrie als UCI, bevredigende voorstel gedaan. Afgelopen zomer werden – als test – de eerste UCI wielerwedstrijden gehouden waarin racefietsen met schijfremmen reden. Deze test wordt nu geëvolueerd waarbij vooral wordt gekeken naar de warmteontwikkeling die schijfremmen bij lange afdalingen teweegbrengen. Na definitieve goedkeuring door de UCI zal in de World Tour Competitie 2016  – o.a. Tour de France, Giro en Vuelta – het profpeleton zijn uitgerust met racefietsen met schijfremmen. Daarna zullen, voor het modeljaar 2017, de toegestane schijfremmen bij racefietsen kunnen worden toegepast, wat een boost in de verkoop teweeg gaat brengen, is de verwachting.

Reageer op dit artikel