nieuws

Het roer om naar fietsen

Fietsen

Het roer om naar fietsen

HENGELO – Zaterdag 8 januari opende Jan Glorie zijn bedrijf Glorie Custom Built Bikes in Hengelo. De naam zegt het al: hij levert letterlijk maatwerk als het gaat om sportieve fietsen. Tot afgelopen zomer was Glorie nog directeur van de St. Liduinaschool in Lonneker.

HENGELO – Zaterdag 8 januari opende Jan Glorie zijn bedrijf Glorie Custom Built Bikes in Hengelo. De naam zegt het al: hij levert letterlijk maatwerk als het gaat om sportieve fietsen. Tot afgelopen zomer was Glorie nog directeur van de St. Liduinaschool in Lonneker.

Jan Glorie heeft een 23-jarige historie in het onderwijs. Maar zijn eerste ervaring met het fietsen dateert al van 1981. “In dat jaar kocht ik mijn eerste racefiets, een Vittorio, van de hand van de gerenommeerde Noord-Hollandse framebouwer Frank Groot. De liefde voor het fietsen leidde ertoe dat ik vier jaar geleden begon met een mountainbikeverhuurbedrijf.”

Het succes hiervan deed hem besluiten zijn baan in het onderwijs op te geven. Nu volgt zijn tweede bedrijf: Glorie Custom Built Bikes. Ervaring, opgedaan tijdens mountainbikeclinics, leerde hem dat veel klachten die tijdens het fietsen ontstaan terug te voeren zijn op een verkeerde houding op de fiets. “Denk aan tintelende handen, pijn in de nek of rug of zadelpijn. Die mensen zijn nu bij mij aan het juiste adres.”

Glorie volgde een opleiding tot BikeFitter bij het toonaangevende Serotta International Cycling Institute (SICI) in de VS. Hij is vooralsnog de enige Nederlander met een diploma van het SICI. “Ik blijf een onderwijsman”, lacht Glorie. “Ik leer mensen graag hoe ze het meest comfortabel en efficiënt kunnen fietsen. De fanatieke wedstrijdrijder kan met mijn hulp harder rijden, een sportieve toerfietser zal het langer volhouden en een fietser met regelmatig terugkerende klachten zal eindelijk weer klachtenvrij kunnen fietsen.”

Een zogeheten ‘bikefit’ neemt ongeveer drie uur in beslag. “Het uitgangspunt is dat de fiets aangepast wordt aan de gebruiker. Ik kan ook een fiets op maat te laten maken. Hiervoor gebruik ik een aantal merken, die het bouwen van frames op maat tot in de puntjes beheersen, zoals Rewel en Tommasini uit Italië en Serotta uit de VS.”

(Bron: Hengelo’s Weekblad)

Reageer op dit artikel