nieuws

Nieuw compact trapaslager van FAG

Fietsen

Nieuw compact trapaslager van FAG

FAG trapaslager BB29 voor city- en trekkingfietsen zorgt voor een lichte loop waardoor de fietser minder energie nodig heeft. De Schaeffler Groep Industrie heeft onder de merknaam FAG een nieuwe en compacte trapaslagering ontwikkeld voor city- en trekkingfietsen.

FAG trapaslager BB29 voor city- en trekkingfietsen zorgt voor een lichte loop waardoor de fietser minder energie nodig heeft. De Schaeffler Groep Industrie heeft onder de merknaam FAG een nieuwe en compacte trapaslagering ontwikkeld voor city- en trekkingfietsen. Het belangrijkste lagerpunt in een fiets is de trapaslagering. De nieuwe eenheid met codering BB29 blinkt vooral uit door haar uitstekende loopeigenschappen.

 

Hiervoor is een geoptimaliseerde lageropstelling verantwoordelijk. In tegenstelling tot gebruikelijke trapaslagers behoeven deze lagers niet in het frame ten opzichte van elkaar verspannen te worden. Daarom is deze constructie wrijvingstechnisch zeer gunstig en dit zorgt er dus voor dat de fietser minder energie nodig heeft.

 

Betrouwbaar en onderhoudsvrij

De as is voorzien van een speciale corrosiebeschermingslaag, die in een zoutsproeitest een bestendigheid van meer dan 200 uur behaalt. Conventionele trapaslagers zijn galvanisch verzinkt en bieden daarmee slechts een beperkte bescherming. Daarnaast zijn de kogellagers tweezijdig afgedicht en ‘for life’ gesmeerd. Dat zorgt voor maximale betrouwbaarheid en onderhoudsvrijheid voor de gehele gebruiksduur.

Het glasvezelversterkte kunststof huis compenseert kleine tolerantieverschillen in de frames en vergemakkelijkt de montage. De Dual-Fix-constructie maakt montage met de gangbare gereedschappen mogelijk. Het huisprofiel is namelijk zowel geschikt voor toepassing van het FAG gereedschap (uitwendig) als het Shimano gereedschap (inwendig). De lagereenheid is in het midden kleiner van diameter om plaats te bieden aan het doorvoeren van lichtsnoeren of andere kabels.

Het nieuwe BB29 trapaslager is leverbaar in de aslengtes 119 mm, 122,5 mm en 127 mm als voorgemonteerde, compacte eenheid inclusief twee zeskantschroeven. Model TC bezit aan de linkerzijde een kraag, model TO is aan de linkerzijde "open" – dus zonder kraag.

 

Het model BB29 is nieuw en vormt een aanvulling op het bestaande model van FAG, de BBL66. Dit is de "klassieker" onder de trapaslagers. Dankzij de nauwkeurige en hoog belastbare onderdelen worden lichte loop en lange levensduur bij maximale belasting gegarandeerd. Dit maakt het lager bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld transportfietsen en het is dan ook bijvoorbeeld al jarenlang hét lager dat door de Duitse Post in haar fietsen wordt toegepast.  

 

 

Reageer op dit artikel