artikel

In Google is de elektrische fiets de gewone fiets voorbij

Elektrische fietsen Premium 1148

Dat de elektrische fiets aan een sterke opmars bezig is, is algemeen bekend. Marktonderzoeksbureau Marktdata.nl constateert dat de elektrische fiets inmiddels de ‘gewone’ fiets voorbij is in het aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google. Niet in de laatste plaats doordat online leveranciers Stella en Amslod flink aan de (digitale) weg timmeren.

In Google is de elektrische fiets de gewone fiets voorbij
Deze grafiek (Figuur 1) van Marktdata.nl laat zien hoe het zoeken op elektrische fiets de zoekterm fiets heeft ingehaald. Grafieken en tabellen: Marktdata.nl

Marktdata.nl is bekend van het Marketingrapport Rijwielhandel. In het rapport uit 2017 rapporteert Marktdata.nl over de flink toegenomen populariteit van de elektrische fiets.

Zoekverkeer fietsen onderzocht

Nu heeft Marktdata.nl het zoekverkeer over fietsen en elektrische fietsen in Google onderzocht over de periode september 2014 t/m juli 2018. Figuur 1 toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten.

Zoekvolume elektrische fiets groeit hard

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 58.300 keer per maand gezocht op de term ‘fiets’. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 66.640 keer per maand gezocht op ‘fiets’. Dat is slechts een zeer bescheiden toename ten opzichte van vier jaar eerder. De ontwikkeling van het zoekvolume van een elektrische fiets laat een ander beeld zien. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 38.960 keer per maand gezocht op de term ‘elektrische fiets’. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 70.430 keer per maand gezocht op ‘elektrische fiets’.

In 2018 sterkste groei zoekterm elektrische fiets

Met name in het lopende jaar is het zoekvolume gestegen. Dat kan wel deels worden verklaard door het seizoen waarover de cijfers bekend zijn. Figuur 2 toont de verhouding van het zoekvolume van ‘fiets’ ten opzichte van het zoekvolume van ‘elektrische fiets’. In het jaar 2018 wordt er voor het eerst meer gezocht naar een elektrische fiets dan naar een ‘gewone’ fiets.

Populairste zoekperiode

In de periode maart tot en met juli wordt er het meest naar een elektrische fiets gezocht (Figuur 3). In de maand april wordt er het meest naar een elektrische fiets gezocht; 11,8 procent van het totale zoekvolume van het jaar vindt in deze maand plaats. Het zoekvolume van een gewone fiets kent een gelijkmatigere verdeling over de maanden van het jaar, maar ook hier is in de periode maart tot en met juni het zoekvolume het grootst.

Zoekvolume elektrische fiets 2018 per provincie

De provincie Zuid-Holland vertegenwoordigt met 21,7 procent het grootste deel van het zoekvolume, gevolgd door Noord-Holland (18,2%), Noord-Brabant (13,7%) en Gelderland (11,6%). De steden waar vanuit het meest werd gezocht, dus met het grootste zoekvolume, zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Van de steden scoort Amsterdam het hoogst met 6,8 procent van het totale zoekvolume van een elektrische fiets. Rotterdam heeft een aandeel van 4,4 procent, Den Haag 3,2 procent en Utrecht 2,9 procent in het zoekvolume.

Zoekvolume per apparaat

Uit de zoekwoordplanner blijkt dat over het lopende jaar 35 procent van het zoekvolume via desktop computers werd uitgevoerd (Figuur 4). Tablets zijn goed voor 16 procent van het zoekvolume en de overige mobiele apparaten zoals smartphones zijn goed voor 49 procent van het zoekvolume. Ten opzichte van het jaar 2015 is het zoeken via apparaten daarmee aanzienlijk gewijzigd. In dat jaar werd nog bijna de helft van het zoekvolume gerealiseerd via desktop computers. Mobiel vertegenwoordigde toen slechts een kwart van het volume.

Ranglijst leveranciers elektrische fietsen

In het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 valt te lezen welke leveranciers van elektrische fietsen het belangrijkst zijn voor de fietsdetailhandel. In de ranglijst van belangrijkste leveranciers van elektrische fietsen van de rijwielhandel staan de volgende leveranciers vermeld: Accell, Azor, Batavus, Bikkel Bikes, Cannondale, Cortina, Derby, Flyer, Gazelle, Giant, Hartje, Kalkhoff, Koga, Kreidler, Kruitbosch, Multicycle, Pegasus, Peper, Pointer, Popal, Puch, QWIC, RIH, Sparta, Trek, Trenergy, Union, Victoria, Vogue en ZEG.

Gazelle meest spontaan genoemd

De ranglijst van meest genoemde belangrijke leveranciers van elektrische fietsen wordt aangevoerd door Gazelle, die door 44 procent van de ondervraagde fietsenzaken spontaan wordt genoemd, gevolgd Sparta, Batavus en QWIC. Laatstgenoemde noteert de sterkste stijging. Met de aanhoudende groei van de markt voor e-bikes treden er steeds meer merken en leveranciers toe op de markt. De zes meest genoemde leveranciers van elektrische fietsen hebben een gezamenlijk becijferd marktaandeel van 53 procent.

Stella Fietsen en Amslod in opkomst

Op het gebied van elektrische fietsen neemt Gazelle een vooraanstaande positie in met een becijferd marktaandeel van 17 procent. Dit zijn echter leveranciers en marktaandelen via de rijwielhandel. Daarnaast zijn er twee belangrijke spelers op de markt die primair rechtstreeks via het online kanaal leveren aan de consument: Stella Fietsen en Amslod.

Stella en Amslod zoekverkeer

Marktdata.nl heeft ook het zoekverkeer over Stella fietsen en Amslod fietsen in Google onderzocht over de periode september 2014 t/m juli 2018. Er is gekeken naar het zoekvolume van Stella en Amslod elektrische fietsen met de drie meest relevante zoektermen. Voor Stella fietsen zijn de zoektermen Stella elektrische fiets, Stella e bike en Stella fietsen prijzen meegenomen en voor Amslod fietsen zijn Amslod elektrische fiets, Amslod en Amslod e bike meegenomen in de analyse. Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn over een deel van het jaar gemeten (Figuur 5).

Zoekvolume op specifiek merk stijgt

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 13.630 keer per maand gezocht naar Stella fietsen. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 54.360 keer per maand gezocht naar Stella fietsen. Ten opzichte van het zoekvolume van de algemenere zoektermen zoals elektrische fiets is het zoekvolume naar een specifiek merk dus aanzienlijk. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google slechts 24 keer per maand gezocht naar Amslod. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 22.145 keer per maand gezocht naar Amslod. Figuur 6 toont de verhouding van het zoekvolume van Stella ten opzichte van het zoekvolume van Amslod.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de rijwielhandel? Wellicht is het Marketingrapport Rijwielhandel 2017 iets voor u. Boordevol informatie over de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag van de rijwieldetailhandel, leveranciers van fietsen en fietsonderdelen en hoe en via welke media u de rijwielhandel het beste kunt bereiken.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Marktdata.nl

Voor uitvergroting Figuren en grafieken klik in de foto onderaan bericht op icoon rechtsonder.

Foto's

Reageer op dit artikel