nieuws

Trek integreert Gary Fisher in eigen collectie

algemeen

MILWAUKEE (USA) – Trek heeft een wijziging in zijn merkenstrategie aangekondigd. Met onmiddellijke ingang stopt het met het icoonmerk Gary Fisher als zelfstandig merk. De Gary Fisher-collectie blijft voortbestaan als geïntegreerd onderdeel.

Trek integreert Gary Fisher in eigen collectie

MILWAUKEE (USA) – Trek heeft een wijziging in zijn merkenstrategie aangekondigd. Met onmiddellijke ingang stopt het met het icoonmerk Gary Fisher als zelfstandig merk. De Gary Fisher-collectie blijft voortbestaan als geïntegreerd onderdeel.

Volgens Trek is het volume van dit highend segment te klein aan het worden om de kosten van ontwikkeling en design, marketing en garantie te kunnen bekostigen. Het besluit om Gary Fisher als merk te stoppen, wordt direct veroorzaakt door de grote vraag van dealers naar de Trek 29’’ modellen en het Dual Sports project. Trek wil zijn ingenieurs en designers niet voor twee merken tegelijk aan het werk zetten.

De merknaam Gary Fisher zal niet helemaal van de markt verdwijnen. De Gary Fisher collectie zal verkocht gaan worden onder de merknaam Trek en exclusief door Trek-dealers wereldwijd. Volgens Trek heeft dit voordelen; een groter consumentenbereik, grotere beschikbaarheid via veel meer dealers dan enkel de Gary Fisher-dealers en hogere marketingbudgetten.

De Trek-Gary Fisher collectie heeft een andere uitstraling, look&feel dan de ‘gewone’ Trek-collectie. Ook qua functionaliteit zal er verschil bestaan tussen de twee Trek-collecties. Een woordvoerder van Trek stelt het zo: “Gary Fisher is niet langer de voortrekker van één merk, maar is de merknaam van de hele Trek-onderneming geworden.”

Gary Fisher zelf is zeer te spreken over deze move. "Heel verstandig. Ik hou van deze strategie. Ik werk al sinds 1996 met Trek samen, maar dit brengt me midden in het beste team van bike kenners. Ik kan mijn ideeën nu bij Trek kwijt."

Bob de Wit, marketingmanager van Trek-importeur Bikeurope,  ziet de toevoeging van de Gary Fisher aan Trek als een verrijking. "Door de Gary Fisher-modellen onder te brengen bij het Trek-label kunnen we onze distributie enorm vergroten. Bovendien kunnen we nu de Trek -ealer de beschikking geven over modellen fietsen die we nog niet hadden, namelijk de 29er modellen. Gary blijft gewoon betrokken bij de ontwikkeling van de fietsen. Gary is nog altijd de woordvoerder voor de collectie alleen nu voor een groter merk."

Meer over Trek leest u hier

Reageer op dit artikel