artikel

BTW-verhoging 2012 beïnvloedt GfK-cijfers september

algemeen Premium

BTW-verhoging 2012 beïnvloedt GfK-cijfers september

De maand september was voor veel non-foodmarkten een bijzonder slechte maand. De ophanden zijnde BTW verhoging per 1 oktober vorig jaar was voor enkele retail partijen de kans om extra omzet te genereren. Er werden toen een aantal grote campagnes ingezet om de consument naar de winkels te lokken. Dit in combinatie met de crisis heeft wel degelijk effect gehad op de cijfers van september 2013, zo blijkt nu.

Ook de fietsenbranche ontkomt nog altijd niet aan de algehele malaise. Waarschijnlijk speelt het ‘BTW effect’ hier een minder belangrijke rol. Vorig jaar september was er immers ook al een krimp van het volume van 13 procent. September 2013 doet daar helaas nog een schepje bovenop: -8 procent (vergeleken met september 2012). Inmiddels betekent dit 5 maanden op rij een afzetdaling.

Dreun voor branchevreemd

Het aantal verkochte nieuwe fietsen in de totale GfK Panelmarkt daalde zoals gezegd met 8 procent in september. De omzet liep met 5 procent terug. Het branchevreemde kanaal liep wederom een behoorlijk dreun op. Zo werden er 25 procent minder fietsen verkocht tegenover een omzetdaling van 30 procent!

Vakhandel ook gedaald

Ook binnen de vakhandel zien we een dalende verkooptrend; 5 procent minder verkochte nieuwe fietsen tegenover een omzetdaling van 4 procent. Opvallend is dat ook e-bikes een afzetdaling lieten zien bij de vakhandel. Er werden namelijk 2 procent minder e-bikes verkocht vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet bleef daarbij wel stabiel.

Minder stadsfietsen

Stadsfietsen werden 4 procent minder verkocht. Ook hier bleef de omzet nagenoeg gelijk aan vorig jaar (-1 procent). Opmerkelijk zijn de slechte resultaten in het sportieve segment. Het lijkt er toch sterk op dat consumenten hierop bezuinigen. Zo daalde de afzet van hybride/toer fietsen met 13 procent en sporthybride/racefietsen met 12 procent. MTB/ATB liet zelfs een daling zien van 17 procent.

GfK Retail and Technology Benelux B.V.

Niels van Steijn

Reageer op dit artikel