nieuws

Nieuw: Giant Defy Advanced Pro 0

Winkel 415

In 2011 begon Giant met een serie ‘Performance’ racers die ze de naam Defy (uitdaging) meegaven. In 2015 kreeg de Defy een upgrade en nu, ruim drie jaar later, is het tijd voor een nieuwe Defy. Zes modellen staan klaar voor het nieuwe seizoen.

Nieuw: Giant Defy Advanced Pro 0

Naast de TCR en Propel zagen we ook de Defy in de koers; vooral op parcoursen als Parijs-Roubaix en tijdens de negende etappe in de Tour. Ook dit jaar reed een groot gedeelte van Sunweb op de Defy; de 2018-versie met schijfremmen. Deze nieuwe Defy is bedoeld voor ‘standaard’ fietsers. En ook alleen maar in uitvoeringen met schijfremmen. Er zullen twee versie komen: de Advanced Pro serie en Advanced serie. De eerste krijgt een ‘0’ en een ‘1’, de tweede een ‘1’, ‘2’ en ‘3’. Het verschil tussen de twee is dezelfde als bij alle racefietsen van Giant: de Pro heeft een lichter frame en is met net wat hoogwaardigere onderdelen en groepen afgemonteerd. Bij het ontwikkelen van de nieuwe Defy werden drie zaken in ogenschouw genomen: comfort, 100 % controle en veelzijdigheid.

D-Fuse

Giant Defy stuurGiant heeft de D-Fuse-zadelpen behouden en doorgetrokken naar de cockpit. Daar is een Contact SL ( alu) en SLR (carbon) zo geproduceerd dat je het stuur 5 graden kan draaien waardoor je meer of minder vering hebt. De vorm van het stuur is daartoe aangepast – ‘D-Shape’- al is een standaard (oversized) stuur wel gewoon te monteren. Uiteraard is de diameter van de stuurpen ‘oversized’.

Banden en remmen

De Defy kan banden tot 32 millimeter aan, al zijn standaard 28 mm ‘tubeless’ Gavia-banden gemonteerd. De Defy heeft flat mount-remmen, zowel voor als achter 140 mm schijven, steekassen en vanaf de versies met Ultegra Di2 heeft de Defy ( en andere 2019 modellen) de nieuwe Power Pro-vermogensmeter aan boord. Die is compatible met de meeste ‘kastjes’, al heeft Giant het liefste dat je die van Giant zelf gebruikt.

Giant Defy wielGeïntegreerde cockpit

Als je zo naar de fiets kijkt, valt vooral de geïntegreerde cockpit op. Die is alleen gemonteerd op de Advanced Pro-modellen. Die heeft veel weg van de vorig jaar geïntroduceerde Propel Advanced.

De Contact SLR D-Fuse heeft speciale spacers; aan de voorzijde van aluminium, achteraan kunststof. De spacers zijn er in 0,5 en 0,25 centimeter. Tussen die spacers en de stuurpen lopen de remleidingen het frame in. Eenmaal opgeborgen ziet het er keurig uit. Omdat het een performance-fiets is, heb je een lange balhoofdbuis: de M/L meet 18,5 centimeter. Ter vergelijking: een TCR M/L heeft er een van 16,8 cm. De hele zit is -ook door de korte reach- dus een stuk meer rechtop en relaxed dan op een ander racemodel van Giant.

Vanaf €1.699

De Giant Defy Advanced Pro ‘0’ kost € 4.999. De prijs van de meest betaalbare Advanced 3 met Shimano Tiagra groep en alu Contact SL stuur is €1.699.

Op een rijtje:

  • Advanced Pro 0 € 4.999
  • Advanced Pro 1 € 3399,-,
  • Pro 2 € 2.799,
  • Advanced 1 HRD € 2.499,-, -2 € 1.999,- en – 3 € 1.699,-.
Reageer op dit artikel