nieuws

Europese Commissie bevestigt registratie import e-bikes uit China

Winkel 1630

De Europese Commissie heeft op 3 mei bekendgemaakt dat de invoer van elektrische fietsen uit China aan registratie onderworpen wordt. De EC legt nog geen voorlopige antidumpingmaatregelen op.

Europese Commissie bevestigt registratie import e-bikes uit China
Foto Battle

Maar die dumpingmaatregelen op de import van e-bikes zullen waarschijnlijk wel volgen. Uit het donderdag gepubliceerde document lijkt de Europese Commissie in te stemmen met alle aantijgingen van de Europese industrie. De Commissie heeft bevestigd dat de douaneautoriteiten van de EU vanaf 4 mei beginnen met de registratie van de invoer van fietsen, met trapondersteuning, met een elektrische hulpmotor, ingedeeld onder de CN-codes 8711 60 10 en ex 8711 60 90 (Taric-code 8711 60 90 10) en van oorsprong uit de Volksrepubliek China.

Bewijs van dumping van e-bikes

In de publicatie van de Europese Commissie blijkt dat er voldoende bewijs is voor dumping van e-bikes: “Het bewijs van dumping is gebaseerd op een vergelijking van de aldus vastgestelde normale waarde met de exportprijs (af fabriek) van het betrokken product bij uitvoer naar de Unie. Over het geheel genomen, en gezien de omvang van de beweerde dumpingmarges van 193% tot 430%, biedt dit bewijs in dit stadium voldoende grond om dumping aan de exporterende producenten toe te schrijven.”

Marktaandeel sterk gedaald

Verder staat er in het EU-document: “De aanklacht heeft ook voldoende bewijsmateriaal voor beweerde schade waarbij het marktaandeel van de bedrijfstak van de Unie sterk is gedaald van 42,5% in 2014 tot 28,6% in de voor de aanklacht gebruikte periode en een neergang in winstgevendheid van 3,4% van de omzet in 2014 tot 2,1% in de periode die werd gebruikt voor de aanklacht. De Commissie concludeerde derhalve dat aan het eerste criterium voor registratie was voldaan met betrekking tot het onderdeel dumping van het verzoek. ”

Subsidies door Chinese overheid

De EU is het ook eens met de aantijgingen van EBMA over subsidies die door de Chinese overheid zijn verstrekt aan e-bike-exportbedrijven. In een reactie van LEVA-EU, de Light Electric Vehicle Association van importeurs in Europa, zegt manager Annick Roetynck: “Hoewel dit een tegenvaller is, beïnvloedt dit op geen enkele manier onze vastberadenheid om te blijven vechten voor het collectief.”

Reageer op dit artikel