artikel

Edwin Groen Tweewielers: ‘Met service moet je het verschil maken’

Winkel 880

Ruim dertig jaar is Edwin Groen Tweewielers gevestigd aan de Middenweg in Heerhugowaard. De volumineuze fietsenzaak verkoopt fietsen in de breedste zin van het woord. Ook het segment kinderfietsen krijgt structurele aandacht in de winkel. Rick van ’t Land van Edwin Groen Tweewielers vertelt hier over hun aanpak.

Edwin Groen Tweewielers: ‘Met service moet je het verschil maken’

Als je het hier niet kan vinden, vind je het nergens. Dat is een gedachte die al snel bij je opkomt als je in de winkel van Groen rondloopt. Ook in de ‘kinderhoek’ is het aanbod enorm te noemen. Wat dat betreft is deze presentatie geheel in de lijn met de rest van de fietsenwinkel. Twee jaar geleden werd de winkel heropend, nadat de voorzijde verbouwd en vergroot was. Daardoor kon Groen nog veel meer fietsen per segment presenteren. In het segment kinderfietsen worden merken van diverse aanbieders breed gepresenteerd. Zo ook de Volare-collectie.

“We hebben niet de complete collectie staan, maar wel een groot deel. Dat is ook heel belangrijk voor je klanten. Een groot en breed aanbod maakt het aantrekkelijk voor consumenten om jouw winkel te bezoeken. Mensen, die hier komen kijken voor een kinderfiets, willen de fiets ook meteen meenemen. Daarom moet je wel een groot aanbod bieden”, zegt Van ’t Land. “Het goede is de prijsstelling, die altijd gunstiger is dan die van de grote A-merken.”

Klanten komen vaker van ver

Volgens Van ’t Land is een grote voorraad cruciaal voor succesvol kinderfietsen verkopen. “Wat dat betreft is Kubbinga een prima leverancier om mee samen te werken, want als we nieuwe modellen nodig hebben, kunnen ze snel leveren.”

Bij Groen worden de kinderfietsen niet alleen via de winkel verkocht, ook online via de webwinkel. Volgens Van ’t Land is de kinderfietsverkoop op internet ongeveer net zo groot als die in de winkel. “In de steden oriënteren mensen zich meer via internet, op het platteland komen ze vaker in de winkel kijken. Mensen komen vaak van ver, dat valt wel op. En in 90 procent van de gevallen hebben ze de kinderen meegenomen. Om te proberen, te passen, de kleur te zien en te kijken welk mandje er bijvoorbeeld op kan.”

Facebook-acties

Door het seizoen heen is de verkoop van kinderfietsen redelijk stabiel te noemen. Uitschieters rondom bijvoorbeeld Sinterklaas of communie signaleert Van ’t Land niet in de winkel. “Nee, tijdens Sinterklaas eigenlijk nooit en het doen van de communie is tegenwoordig wel een heel eind over. We zien nog wel een boost rond schoolvakanties, voor kinderen in de vakantie of met het oog op het moment dat ze weer naar school gaan.”

In de promotie liften de kinderfietsen bij Edwin Groen mee met de reclame voor de andere fietsen. “Adverteren is natuurlijk vrij prijzig, dus dat doe je niet zo snel alleen voor kinderfietsen. Maar we nemen ze regelmatig mee in onze advertenties of campagnes”, zegt Van ’t Land. “Op Facebook doen we wel met enige regelmaat acties, in de vorm van prijsaanbiedingen of een loterij, waarbij we er eentje weggeven. Maar het allerbelangrijkste is toch het verlenen van goede service. Die moet heel goed zijn. Mensen die een kinderfiets bij een speciaalzaak kopen, verwachten iets extra’s. Door internet zijn de prijzen heel transparant, dus met service moet je het verschil maken als een fiets gevallen is, als de crank krom is of als ze met een lekke band komen. Dan moet je het netjes oplossen.”

Dit artikel is gesponsord door Kubbinga / Volare.

Foto's

Reageer op dit artikel