artikel

MWC-beurs Barcelona en Autosalon Genève

Winkel 16

Steeds vaker zie je ook buiten de ‘tweewielerwereld’ dat lichte gemotoriseerde voertuigen een nieuwe rol in de mobiliteit krijgen. Bij nieuwe spelers. Op autotentoonstellingen zijn we al gewend dat daar concepten worden getoond, maar tijdens een bezoek aan de immense mwc-beurs in-Barcelona ontdekten we zelfs daar intrigerende ontwerpen. Naast Ford blijkt ook tablet- en telefoonspecialist Archos de stap naar mobiliteit te nemen.

MWC-beurs Barcelona en Autosalon Genève
Ford-innovatie-TriCity-2 Mwc-beurs

Bij een automerk als Peugeot werd eind vorig jaar op de Salon Automobile van Parijs duidelijk hoe zij ‘laatste kilometer’ concepten in hun beleid verweven. Fietsen en scooters hebben ze natuurlijk al lang, maar dat is toch een ander verhaal dan een opvouwbare elektrische ‘step’ of een e-vouwfiets die je in een laad-unit in de kofferbak klikt.

Ford

Het Ford-concern is voor zover we weten nog niet actief of het gebied van tweewielers, maar als je hun research-projecten volgt kan dat eigenlijk niet lang meer duren. Naast autodelen en zelfrijdende auto’s speelt vervoer voor korte afstanden daarbij een opvallende hoofdrol. Kernvraag is daarbij hoe je een persoon of de lading in de auto handig naar de eindbestemming brengt op plekken waar je met de auto niet mag of kunt komen. Lees: de stadscentra.

mwc-beurs

Ford-innovatie-TriCity-2
Mwc-beurs

Dat vraagt om heel andere oplossingen dan bij het ontwerp van een gangbare e-fiets of –scooter. Ideeën zat kennelijk, want hun recente Ford Mobility Challenge leverde niet minder dan 633 inzendingen uit hun eigen geledingen op. De doelstelling is om voetgangers te ondersteunen met elektrische apparaten als transportoplossingen. En dat nemen ze zeer ruim.

Een ontwerper was Kilian Vas, een systeemtechnicus van Ford uit Keulen. Hij ontwikkelde de Carr-E. Die kan personen vervoeren tot 120 kilogram zwaar en het ‘elektrische platform’ zou 22 kilometer zelfstandig kunnen rijden met een top van 18 kilometer per uur. Dat lijkt ons een tikje gewaagd – zéker na een korte kennismaking op de Ford-stand van de MWC-beurs in Barcelona – maar het idee spreekt verder voor zich. De Carr-E past onderin de kofferbak (formaat reservewiel) en is bedoeld om van een parkeerplaats naar het bezoekadres te

komen. Precies de toepassing waar steeds meer grote spelers op mikken.

In plaats van reservewiel

“We moeten echt opnieuw het wiel uitvinden, in dit geval het reservewiel, om nieuwe benaderingen voor mobiliteit te vinden,” aldus Vas. “Toen we de Carr-E ontwierpen, werd ik geïnspireerd door de ontwikkeling van Ford als autofabrikant én als mobiliteitsbedrijf. Ook ben ik me er bewust van hoe snel steden groeien en dat het steeds moeilijker wordt om je te verplaatsen in stedelijke gebieden. Ik wilde een apparaat maken waarmee woon-werkverkeer eenvoudiger en leuker wordt.”

Hoe serieus het fenomeen is wordt duidelijk als je nagaat dat ook de designafdeling erbij werd betrokken, samen met prototype specialisten van de RTWH-universiteit Aken. Saillant detail: daar zit ook de advanced design-afdeling van Ford, waar aande toekomstige modellen en concepten wordt gewerkt.

Wat bij de nieuwe concepten van de Mobility Challenge opvalt is dat ze ook geschikt zijn om zware voorwerpen op te vervoeren. In geval van het platform zet je er pakweg een zware doos op en volgt hij jou automatisch. Door een zendertje in je zak.

Drie andere medewerkers van de afdeling voertuigarchitectuur van Ford stuurden de TriCity in. Zoals de naam al zegt: een driewieler voor in de stad. Hij kan niet alleen achterin de auto worden gelegd, maar is ook zo compact dat hij in de trein meekan. Het is niet alleen een opvouwbaar elektrisch voertuig, maar in de stad kan hij deels ingeklapt bijvoorbeeld ook worden gebruikt om boodschappen te dragen. “Of bijvoorbeeld op de golfbaan om je tas met stokken te dragen,” voegen de ontwerpers toe. Grappig weetje: zo’n elektrische golfkar kost

zomaar € 800 tot € 1.000. Wellicht zien we hun gebruikers binnenkort ook op hun kar door de stad zoeven met een top van 20 per uur. Range: 30 kilometer. Het is allemaal onderdeel van de ‘stad van de toekomst’ zoals de autofabrikant die ziet.

Toyota i-TRIL

Menigeen kent de i-Road, waarvan Toyota daadwerkelijk – ook in Europa – vlootjes inzet die als een soort overdekte bromscooter in stedelijke gebieden worden toegepast. Ook als deelvoertuig overigens. Tijdens de autosalon van Genève onthulden de Japanners de I-TRIL. Noem het de logische vervolgstap.

Hij doet ons een beetje denken aan de Carver, zoals die in ons land werd geproduceerd. Toyota ziet het als een oplossing om in de toekomst mensen uit hun grote auto’s kan lokken voor het naar school brengen van een kind. Of boodschappen halen. “Het concept mikt op een vrouw met twee kinderen,” vertellen de ontwerpers ons op de stand in Genève. “We hebben het interieur bewust als een soort huiskamer ingericht, met hout op de vloer en bekleding op de wanden.”

Gas- of rempedaal is er niet. Je rijdt hem iets dat nog het meeste lijkt op de bediening van een gameconsole. De ontwerpers: “Hij helt als een scooter de bocht in, maar kan ook overeind blijven als je dat angstig vindt. De elektrische i-TRIL zal zich later doorgaans zelfrijdend door het verkeer begeven en is maar iets meer dan een meter breed. Bijna de wendbaarheid van een gemotoriseerde tweewieler dus.”

Dat alternatieve mobiliteit ook sportwagenfabrikanten kan boeien, was in Genève te zien op de stand van Rimac. Naast hun elektrische Concept One bolide stond daar ook een – tja – elektrische broer op twee wielen. De Greyp is op gespierde prestaties afgestemd, voor en achter geveerd en lijkt een kruising tussen een racemotor en een fiets.

Archos op de mwc-beurs

Terug naar de MWC mobile world congress show. Daar lanceerde ook Archos namelijk een hele lijn van slimme oplossingen van ‘de laatste kilometer.’ Opmerkelijk als je weet dat we het merk vooral kennen van tablets, portable muziekapparaatjes en telefoons.

Maar nu gaan ze dus ook ‘personal transport’ op twee wielen. Zo te zien veelal in samenwerking met gespecialiseerde fabrikanten, maar zij brengen natuurlijk een enorm netwerk van verkooppunten en sites mee op het gebied van gadgets. Ze hebben zelfs een heuse elektrische scooter in de aanbieding – net onder de duizend euro – met een één kW motor en een geclaimde 60 kilometer range.

Hun opvouwbare Urban eScooter (€ 599) welke getoond werd op de mwc-beurs is in feite een minuscuul opvouwbouw fietsje dat – als je durft – een top van 20 haalt en 25 kilometer range heeft. Met accu weegt hij 14 kilo. Weer heel anders is de Archos Bolt ‘step’ (€ 299) die elektrisch 12 kilometer haalt, met een top van 15. Handzaam licht met zijn 8 kilogram. De genoemde bedragen komen uit thuisland Frankrijk, maar geven wel aan dat ‘ze’ net als met hun elektronica op een budgetmarkt mikken. mwc-beurs

Tekst Rob van Ginneken I Foto’s Ford, Archos, RvGP

Reageer op dit artikel