Niet de spaak, maar de service is van goud bij Waalwijkse dealer

Niet de spaak, maar de service is van goud bij Waalwijkse dealer

De meerwaarde van de tweewielerzaak zal altijd blijven. Wel is het belangrijk om die goed voor het voetlicht te brengen, vinden ze bij Tweewieler Service Adriaan Pelders in Waalwijk. In korte tijd veranderde de werkplaats daar in een open, professionele ruimte, waar elke klant live kan zien hoe op professionele wijze aan fietsen wordt gesleuteld. De zaak deed voor de verandering een beroep op het Werkplaats Programma van Shimano.

Sponsored content door Shimano

“M’n allereerste setje ringsleutels uit 1972 gebruikten we tot voor kort nog steeds”, zegt Adriaan Pelders lachend als hij een rondleiding geeft door de vernieuwde werkplaats. “Nu is al het gereedschap nieuw en modern en precies afgestemd op de werkzaamheden die we hier verrichten. Het is wat je in deze tijd mag verwachten.”
Bij de Noord-Brabantse tweewielerspecialist, die sinds 2011 op de huidige locatie dicht bij het centrum van Waalwijk is gevestigd, ontstonden afgelopen jaar plannen om de werkplaats onderhanden te nemen. “Dat was een toekomstgericht besluit”, zegt Marianne Maas, mede-eigenaar en tevens vrouw van Adriaan.
“We hebben te dealen met het online kanaal. De markt is daardoor transparanter geworden, overal zijn aanbieders, soms zijn er flinke prijzenslagen. Door de opkomst van internet merken we dat mensen niet meer zo aan ons gebonden zijn. Toch hebben we toekomst en kunnen we het winnen: met onze service in de werkplaats”, stelt ze.
Het ondernemerspaar had ideeĂ«n en stak zijn licht op bij meerdere partijen. “Toen we onze plannen met Shimano Benelux deelden tijdens hun dealershow, was het gevoel meteen goed. Daar stond een complete werkplaatsopstelling. En de ideeĂ«n die wij hadden vonden daar gehoor. Shimano dacht van begin af aan goed mee.”

Open werkplaats

Er werd gekozen voor een open werkplaats. De tussenmuur waarachter tot dit jaar de drie monteurs van Tweewieler Service Adriaan Pelders hun werk verrichtten, werd weggebroken. “We wilden meer transparantie aanbrengen. Mensen mogen zien wat hier gebeurt. Als ze willen, kunnen ze van dichtbij volgen hoe we aan hun fiets werken”, zegt Adriaan.
Het open karakter heeft voordelen. “Klanten zien onze toegevoegde waarde en professionaliteit. We krijgen het laatste jaar steeds vaker fietsen uit een hoger segment in onderhoud. Een eigenaar van een fiets van zesduizend euro ziet in Ă©Ă©n oogopslag dat zijn fiets bij ons in goede handen is. Dat zingt rond in de regio.”
Eventuele discussies over geleverd werk blijven achterwege, heeft Adriaan gemerkt. “In het verleden kreeg ik ooit de vraag: ‘Is die spaak van goud?’ We moesten een spaak vervangen en hadden best wel wat werk om het weer goed te krijgen. Als mensen wachten en meekijken, zien ze dat je inderdaad twintig minuten aan de fiets hebt besteed.”

Veiligheid

Een bordje voor de werkplaats wijst klanten erop dat ze enige afstand moeten houden. “Dat is voor de veiligheid. En natuurlijk moeten onze monteurs kunnen werken. Wel stimuleren we het contact. Dat is goed voor de klantrelatie en het geeft ons de mogelijkheid om extra producten te verkopen. ‘Heeft u ook gezien dat uw buitenband is versleten?’”
Bovenal is de vernieuwde werkplaats van acht bij zes meter een verademing voor de monteurs. Op 1 mei is een extra monteur in dienst getreden. Voor hem was er meteen werkruimte, iets wat in de oude situatie onmogelijk was. “De werkplaats is professioneel, ruim, licht, praktisch en optimaal ingericht”, zegt Marianne.
Per werkbank is gekeken naar de behoeften. “In de inlays van de gereedschaplades zit precies het gereedschap dat monteurs nodig hebben, van de gewenste kwaliteit. Bij elke werkbank ligt bijvoorbeeld een ringsleutel met een ratel. Aan de andere kant hebben we nog maar Ă©Ă©n trapaspers. De gereedschappen passen precies in de inlayvormen.”
Shimano blijft betrokken bij de zaak, die na de oplevering van de werkplaats tevens Shimano Service Center is geworden. Shimano stuurt waar nodig bij en geeft advies over het assortiment aan spare parts. “Wat moeten we zeker wel en niet op voorraad hebben? Daarnaast krijgen we binnenkort een kast waarin we e-bikeaccu’s veilig kunnen opslaan.”

Shiman0 Werkplaats ProgrammaHet Shimano Werkplaats Programma is een totaalconcept waarbij voor de dealer ‘de werkplaats als inkomstenbron’ en ‘de werkplaats als uw visitekaartje’ centraal staat.

Dit mag een ondernemer van het Shimano Werkplaats programma verwachten:

  • analyse van de huidige situatie en advies door middel van de werkplaatsscan
  • realisatie van de complete werkplaatsinrichting (van vloer, gereedschap, werkbanken tot verlichting)
  • assortimentsadvies
  • visual merchandising