Sponsored content door Shimano
âMân allereerste setje ringsleutels uit 1972 gebruikten we tot voor kort nog steedsâ, zegt Adriaan Pelders lachend als hij een rondleiding geeft door de vernieuwde werkplaats. âNu is al het gereedschap nieuw en modern en precies afgestemd op de werkzaamheden die we hier verrichten. Het is wat je in deze tijd mag verwachten.â
Bij de Noord-Brabantse tweewielerspecialist, die sinds 2011 op de huidige locatie dicht bij het centrum van Waalwijk is gevestigd, ontstonden afgelopen jaar plannen om de werkplaats onderhanden te nemen. âDat was een toekomstgericht besluitâ, zegt Marianne Maas, mede-eigenaar en tevens vrouw van Adriaan.
âWe hebben te dealen met het online kanaal. De markt is daardoor transparanter geworden, overal zijn aanbieders, soms zijn er flinke prijzenslagen. Door de opkomst van internet merken we dat mensen niet meer zo aan ons gebonden zijn. Toch hebben we toekomst en kunnen we het winnen: met onze service in de werkplaatsâ, stelt ze.
Het ondernemerspaar had ideeĂ«n en stak zijn licht op bij meerdere partijen. âToen we onze plannen met Shimano Benelux deelden tijdens hun dealershow, was het gevoel meteen goed. Daar stond een complete werkplaatsopstelling. En de ideeĂ«n die wij hadden vonden daar gehoor. Shimano dacht van begin af aan goed mee.â
Open werkplaats
Er werd gekozen voor een open werkplaats. De tussenmuur waarachter tot dit jaar de drie monteurs van Tweewieler Service Adriaan Pelders hun werk verrichtten, werd weggebroken. âWe wilden meer transparantie aanbrengen. Mensen mogen zien wat hier gebeurt. Als ze willen, kunnen ze van dichtbij volgen hoe we aan hun fiets werkenâ, zegt Adriaan.
Het open karakter heeft voordelen. âKlanten zien onze toegevoegde waarde en professionaliteit. We krijgen het laatste jaar steeds vaker fietsen uit een hoger segment in onderhoud. Een eigenaar van een fiets van zesduizend euro ziet in Ă©Ă©n oogopslag dat zijn fiets bij ons in goede handen is. Dat zingt rond in de regio.â
Eventuele discussies over geleverd werk blijven achterwege, heeft Adriaan gemerkt. âIn het verleden kreeg ik ooit de vraag: âIs die spaak van goud?â We moesten een spaak vervangen en hadden best wel wat werk om het weer goed te krijgen. Als mensen wachten en meekijken, zien ze dat je inderdaad twintig minuten aan de fiets hebt besteed.â
Veiligheid
Een bordje voor de werkplaats wijst klanten erop dat ze enige afstand moeten houden. âDat is voor de veiligheid. En natuurlijk moeten onze monteurs kunnen werken. Wel stimuleren we het contact. Dat is goed voor de klantrelatie en het geeft ons de mogelijkheid om extra producten te verkopen. âHeeft u ook gezien dat uw buitenband is versleten?ââ
Bovenal is de vernieuwde werkplaats van acht bij zes meter een verademing voor de monteurs. Op 1 mei is een extra monteur in dienst getreden. Voor hem was er meteen werkruimte, iets wat in de oude situatie onmogelijk was. âDe werkplaats is professioneel, ruim, licht, praktisch en optimaal ingerichtâ, zegt Marianne.
Per werkbank is gekeken naar de behoeften. âIn de inlays van de gereedschaplades zit precies het gereedschap dat monteurs nodig hebben, van de gewenste kwaliteit. Bij elke werkbank ligt bijvoorbeeld een ringsleutel met een ratel. Aan de andere kant hebben we nog maar Ă©Ă©n trapaspers. De gereedschappen passen precies in de inlayvormen.â
Shimano blijft betrokken bij de zaak, die na de oplevering van de werkplaats tevens Shimano Service Center is geworden. Shimano stuurt waar nodig bij en geeft advies over het assortiment aan spare parts. âWat moeten we zeker wel en niet op voorraad hebben? Daarnaast krijgen we binnenkort een kast waarin we e-bikeaccuâs veilig kunnen opslaan.â
Dit mag een ondernemer van het Shimano Werkplaats programma verwachten:
- analyse van de huidige situatie en advies door middel van de werkplaatsscan
- realisatie van de complete werkplaatsinrichting (van vloer, gereedschap, werkbanken tot verlichting)
- assortimentsadvies
- visual merchandising