nieuws

Decathlon verplaatst productie e-bikes naar Europa

Retailing 6139

Decathlon verkoopt volgens eigen zeggen tussen 60 en 70.000 e-bikes per jaar. Dat is voor zo’n grote speler als Decathlon weinig. Er wordt hard aan gewerkt om het aanbod te vergroten, en de productie wordt per 2019 van China naar Europa verplaatst.

Decathlon verplaatst productie e-bikes naar Europa
B’Twin Village is een megavestiging van Decathlon in Lille, bestaande uit een winkel, een testbaan, squashbanen, sportschool en een fabrieksgedeelte.

Als sportminnend persoon loop je de Decathlon eigenlijk alleen binnen als je een betaalbare tent, een goed ondershirt of wielerkleding wil kopen voor je zoon of dochter als die begint met fietsen. Decathlon heeft als missie ‘sport voor iedereen toegankelijk maken’. De e-bike heeft daarbinnen nog een wat onduidelijke status, maar dat gaat snel veranderen.

Binnen het assortiment fietsen van Decathlon (70 damesfietsen, 18 mountainbikes, 9 e-bikes en 45 racefietsen) vormt de categorie e-bikes met 9 modellen een soort van ‘startsegment’. Op jaarbasis verkoopt Decathlon volgens eigen zeggen tussen 60 en 70.000 e-bikes per jaar. Dat is voor zo’n grote speler als Decathlon weinig en dat terwijl de markt voor e-bikes wereldwijd groot is. De Fransen erkennen dit ook en er wordt hard aan gewerkt om het aanbod te vergroten. Binnenkort zal het ook meer sportieve modellen als een E-Mountainbike en E-Hybride in het programma hebben.

Anti-dumping heffing

Voorlopig zijn het vooral stads- en vrijetijdsmodellen die onder de naam B’Twin of Popal worden gebracht (Popal wordt gevoerd omdat er te weinig eigen modellen waren, maar zijn nu in de uitverkoop). Van de € 699,- kostende BTwin Elops 500 E tot de € 1.899,- ‘dure’ Elops 940 E. De productie van elektrische fietsen wordt nog steeds in China gedaan. Die productie van elektrische fietsen wordt binnen afzienbare tijd (2019) naar Europa overgeheveld. Mede door de actuele ontwikkelingen rondom de dreigende anti-dumping heffing. Waar? Dat is op dit moment nog niet duidelijk.

Decathlon komt met nieuw model

In mei van 2018 komt Decathlon met een nieuw model, de Elops 920 E. Die gaat € 1.500,- kosten. En dat is een hele mooie prijs, aangezien de nieuweling uitgerust is met een middenmotor. Nu was de fiets nog niet helemaal ‘af’, maar we konden er al wel een stuk mee rijden. De fiets die we meekregen was er een in het wit met een ‘dames’ frame. Het is nog niet zeker of er ook een herenmodel komt.

B’Twin 920 e-bike mag meer cachet hebben

De B’Twin Elops 920 E met Brose middenmotor. Kost € 1.500,-.

De B’Twin Elops 920 E met Brose middenmotor. Kost € 1.500,-.

De 920 met middenmotor (€ 1.500,-) ‘snort’ er vrolijk op los. De motor produceert net wat minder geluid dan de Bosch en door een aparte sensor ‘schakelt’ de ondersteuning even uit als je een van de 7 versnellingen van de Nexus-naaf kiest (te vergelijken met het systeem dat de Impulse-motor heeft).
De basis klopt van voor tot achter. Stevig frame, goed werkende voorvork, middenmotor, demontabele accu, duidelijk display op het stuur. Alleen: om de 920 wat meer ‘cachet’ te geven, zou er nog wel eens naar de accessoires en de afstemming gekeken mogen worden.

Racefietsen en mountainbikes in Lille gemaakt

De ‘gewone’ racefietsen en mountainbikes vallen onder het label B’Twin en Rockrider. En daarvan worden dan weer zo’n 20 tot 30 modellen ontwikkeld en geproduceerd in Lille. Want speciaal voor de ontwikkeling van tweewielers heeft Decathlon een aparte vestiging in Lille, B’Twin village. We konden daar eind november een kijkje nemen.

Andere productiefaciliteiten zitten elders in Frankrijk, maar ook in onder andere in Portugal en Roemenië. 97% van de fietsen, die in Lille gemaakt worden, zijn bestemd voor de verkoop in de Europese vestigingen. Voorraad wordt er gehouden in Lille en net over de grens in België.

Prototypes

Naast een lakkerij, magazijn en een montagehal heeft Lille ook een ‘Industrial prototype workshop’ en een Tech Lab. In de ‘workshop’ wordt veel geknutseld. Zagen, lassen, sleutelen, dat werk. Veel prototypes ook. Aan racefietsen en mountainbikes, maar ook aan kinderfietsen en stepjes. En er is een aparte 3D afdeling.

Getest wordt er volop in het Tech lab. Decathlon houdt ISO normen aan, maar gaat daar graag nog overheen. En probeert ook verbeteringen toe te passen. Bij een fiets zijn er vaste normen, maar voor bijvoorbeeld stepjes (‘big business’ wereldwijd) is dat nog wat minder vastomlijnd.

Lees de volledige reportage over ons bezoek aan Decathlon in het decembernummer 2017 van TweewielerBent u al abonnee? Dan kunt u het interview teruglezen in het digitale magazine

Reageer op dit artikel