nieuws

Invullen enquête BOVAG RODI Fiets kan nog tot 16 juli

Retailing 0

Heeft u de BOVAG RODI-enquête in uw mailbox ontvangen en deze nog niet ingevuld? Doe dat dan snel. De uitslagen van de enquête helpen enorm bij de gesprekken die met fabrikanten worden gevoerd over verbeteringen van hun dienstverlening en betere samenwerkingsafspraken in de dealercontracten. U kunt de lijst nog invullen tot 16 juli.

Invullen enquête BOVAG RODI Fiets kan nog tot 16 juli

Vier veelgestelde vragen die bij BOVAG binnenkomen over RODI zijn:

  • Waarom is RODI cruciaal?
    Veranderingen in de fietsbranche gaan steeds sneller. Ze hebben veel impact en niet mee veranderen is eigenlijk geen optie, als u uw fietsbedrijf rendabel wilt houden. Simpelweg omdat het geld steeds minder vaak verdiend wordt met de verkoop van fietsen en bestaande dealerafspraken en -beloningssysteem op de schop gaan.
  • Waar komt deze ontwikkeling vandaan?
    Uit onderzoek dat BOVAG heeft laten uitvoeren, blijkt dat het dealernetwerk de komende jaren kleiner wordt (een krimp van zo’n 40%). Fietsenwinkels onderscheiden zich bovendien te weinig van elkaar en bieden de klant (te) veel van hetzelfde. Dat geldt ook voor de online winkels. Hierin moet het dealernetwerk snel een verbeterslag maken. Het onderzoek voorspelt dat dealernetwerken straks bestaan uit meer verschillende type dealers, waarbij vooral het onderscheid groter wordt tussen verkoop en service. Geld verdient u straks misschien niet meer zozeer met verkoop, maar veel meer met uren: veel fietsbedrijven worden gespecialiseerde servicepunten die fietsen rijklaar maken en worden betaald voor dienstverlening in de vorm van reparatie, service, onderhoud en garantie.
  • Speelt dat nu al?
    Ja! Fabrikanten zoals Gazelle en Accell sorteren nu al voor op deze ontwikkeling en sturen aan op meer onderscheid tussen verkoopdealers en servicedealers. Daar worden de dealercontracten en beloningsystemen komend seizoen weer een stukje meer op aangepast. Dat heeft dus ook consequenties voor u.
  • Wat doet BOVAG met RODI?
    Valt er geld te verdienen met het merk; ook in de toekomst? Houd de fabrikant voldoende rekening met de wensen en behoefte van dealers? Is de leverancier transparant over zijn plannen voor de toekomst, bijvoorbeeld als het om rechtstreekse verkoop gaat? En ondersteunen de fabrikanten de dealers ook voldoende bij deze veranderingen? Het antwoord op deze vragen volgt uit RODI. Net als vorig jaar maakt BOVAG ook voor het nieuwe fietsseizoen een dealeradviesboek, waarin onder andere advies wordt geven over hoe om te gaan met uw dealercontract(en) en de bijbehorende voorwaarden.

De relatie dealer-importeur is een aandachtspunt voor de totale fietsretail in Nederland en niet alleen voor het BOVAG-netwerk. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk ondernemers de RODI-vragenlijst invullen, of u nu wel of geen BOVAG-lid bent, maakt voor dit onderzoek niet uit. Dealers hebben de link naar de vragenlijst in hun mailbox ontvangen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels